Cara Mengenai Larangan TikTok

TikTok tidak seperti platform media sosial yang lain. Ia dapat mengenali pengguna dengan cepat, dan ini adalah bidang yang sempurna untuk ekspresi seni, terutamanya tarian. Namun, walaupun sangat popular, TikTok tidak tersedia di mana-mana. Beberapa negara bahkan telah melaksanakan larangan TikTok.

Cara Mengenai Larangan TikTok

Juga, sebagai platform dengan pengguna terutamanya muda, TikTok telah menetapkan garis panduan yang ketat, dan kegagalan untuk mematuhinya menyebabkan larangan akaun sementara. Usaha-usaha ini telah mendorong pengguna untuk menghasilkan pelbagai cara untuk mengatasi larangan ini.

Tetapi dengan TikTok, itu lebih mudah dikatakan daripada dilakukan. Artikel ini akan meneroka sebab utama larangan TikTok, dan cara terbaik untuk memintasnya.

Di mana TikTok Diharamkan?

Sebelum kita masuk ke negara mana yang melarang TikTok, mari kita lihat mengapa mereka melakukannya terlebih dahulu. Beberapa negara melarang TikTok untuk sementara waktu atau menapis kerana "kandungannya yang tidak sesuai".

Larangan jenis ini biasanya dikeluarkan oleh pemerintah konservatif. Ini terjadi di Bangladesh dan Indonesia, di mana TikTok dilarang sebentar, kemudian dilantik semula tetapi dengan penapisan baru.

Di Pakistan, TikTok dilarang sepenuhnya kerana "kandungan yang tidak sesuai." Pada bulan Julai 2021, aplikasi tersebut dilarang di sana untuk kali keempat.

Penyebab larangan TikTok yang lain dan lebih lazim adalah ancaman keselamatan yang berkaitan dengan platform. Isu ini berpunca dari kenyataan bahawa TikTok dimiliki oleh syarikat China bernama ByteDance. Beberapa kerajaan percaya bahawa bahkan syarikat swasta China tidak dapat menolak permintaan pemerintah mereka untuk mengakses data pengguna. Kebimbangan ini menyebabkan kerajaan India melarang penggunaan TikTok di negara ini sejak Jun 2020.

Namun, terdapat hampir 200 juta pengguna TikTok di India, dan negara itu pernah menjadi pasaran asing terbesar syarikat. Secara semula jadi, berita mengenai larangan ini bergema di seluruh dunia dan membuat negara-negara lain juga mempertimbangkan larangan TikTok.

Sebab-Sebab Lain Apa Yang Mungkin Anda Larang?

Negara yang melarang TikTok terkenal, tetapi TikTok boleh melarang pengguna walaupun di negara tempat aplikasi ini digunakan secara bebas. Itu berlaku apabila pengguna tertentu tidak mematuhi garis panduan komuniti TikTok.

Selama bertahun-tahun, TikTok mempunyai banyak kontroversi, terutamanya mengenai jenis kandungan yang disertakan. Apabila populariti aplikasinya semakin meningkat, begitu juga panduannya berkembang.

Walaupun terdapat banyak kandungan di TikTok yang mungkin dikategorikan sebagai kontroversi dan bermasalah, pengguna perlu melanggar peraturan khusus platform untuk mendapatkan larangan. Garis panduan komuniti dijelaskan sepenuhnya di halaman Bantuan rasmi TikTok, dan pengguna harus menelitinya secara terperinci.

Sebilangan besar peraturan berkaitan dengan menjauhkan tindakan berbahaya dari platform. Oleh itu, pengguna yang mempromosikan segala jenis keganasan, ekstremisme, tingkah laku kebencian, dan aktiviti haram akan menerima larangan automatik.

Selain itu, pengguna yang membuat kandungan yang mengandungi undangan untuk mencederakan diri sendiri, melakukan aktiviti seksual, atau membahayakan anak di bawah umur akan ditendang TikTok. Akhirnya, pengguna mungkin dilarang buat sementara waktu jika aplikasi mengesan aktiviti spam atau dilaporkan oleh pengguna sebagai spam.

Cara Mengabaikan Larangan TikTok

Secara umum, jika TikTok telah melarang akaun anda kerana melanggar garis panduan komuniti, tidak ada yang memintasnya. Anda boleh membuat rayuan dan meminta larangan tersebut dicabut, tetapi lebih lanjut kemudian.

Namun, memintas larangan TikTok hanya merupakan pilihan yang layak jika anda menggunakan aplikasi di negara yang tidak dilarang secara rasmi. Sekiranya anda melancong di India, misalnya, anda tidak dapat menggunakan aplikasi TikTok anda tanpa mengira sama ada anda dilarang atau tidak.

Satu-satunya jalan keluar larangan adalah menggunakan perkhidmatan rangkaian peribadi maya (VPN) yang boleh dipercayai. Tetapi bagaimana ia berfungsi dengan betul? Pertama, anda harus tahu bahawa VPN menghubungkan peranti anda ke pelayan di bahagian lain negara atau dunia, menjadikannya seolah-olah alamat IP anda berada di lokasi tersebut.

Jadi, untuk mengatasi larangan TikTok, anda perlu memilih VPN yang berjaya menyembunyikan lokasi IP sebenar anda dari TikTok.

Dengan proses ini, lebih baik anda melupakan perkhidmatan percuma dan memilih produk hebat seperti ExpressVPN. Ia sangat pantas, menawarkan sebilangan besar lokasi pelayan, dan mempunyai sokongan pelanggan yang sangat baik.

Jadi, inilah cara anda boleh menggunakan ExpressVPN untuk mengakses TikTok di negara yang dilarang:

  1. Di laman web rasmi, melanggan perkhidmatan VPN.

  2. Kemudian, muat turun aplikasi mudah alih Android atau iOS di telefon anda.

  3. Log masuk ke akaun anda, kemudian pilih pelayan VPN di negara yang menyokong TikTok. Pastikan memilih negara yang terdekat dengan geografi kerana anda akan mendapat kelajuan yang lebih baik.

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan kaedah ini, anda mungkin perlu menetapkan semula telefon anda dari kilang dan melucutkan sebarang pengenalan diri.

Sekiranya penyedia perkhidmatan internet tempatan menyekat aplikasi mudah alih TikTok, bahkan VPN tidak akan membantu. Namun, jika TikTok hanya dikeluarkan dari gedung aplikasi, VPN dapat memotong masalah ini.

Perlu diingat bahawa walaupun ISP anda melarang aplikasi TikTok, anda mungkin masih dapat mengaksesnya melalui penyemak imbas di laman web, telefon atau komputer TikTok.

Soalan Lazim Tambahan

Bolehkah saya mendapatkan kembali akaun yang dilarang dengan kaedah ini?

Sangat menyedihkan apabila bangun suatu pagi dan menyedari akaun TikTok anda telah dilarang. TikTok telah dikenali untuk menggantung akaun pengguna kerana pelbagai masalah, sering dalam satu pembersihan besar-besaran pada satu masa.

Ini boleh menimbulkan masalah khusus kepada pengguna dengan pengikut yang besar yang telah membuat kerjaya mereka di TikTok. Terdapat sedikit cahaya di hujung terowong gelap ini.

Walaupun akaun anda dilarang, ada kemungkinan untuk mengembalikannya. TikTok membuang banyak akaun dengan betul, tetapi beberapa pengguna telah dipengaruhi secara tidak adil. Oleh itu, sekiranya perkara seperti ini berlaku kepada anda, dan anda merasakan ia telah dibuat secara tidak sengaja, inilah yang harus anda lakukan:

1. Buka pemberitahuan dari TikTok yang memberitahu bahawa anda telah dilarang.

2. Ketik "Banding."

3. Ikuti semua arahan di skrin.

Anda akan berpeluang untuk membuat keputusan mengenai mengapa akaun anda dilarang secara tidak sengaja. TikTok akan menyemak rayuan anda dan menentukan tindakan yang tepat.

TikTok mempunyai istilah untuk situasi ini. Mereka menyebutnya "kesalahan kesederhanaan manusia", yang bermaksud bahawa larangan tidak adil memang berlaku.

Adakah menggunakan VPN untuk memintas di negara yang dilarang adalah haram?

Di India, pemerintah tidak menjadikannya haram untuk memintas larangan TikTok dengan VPN. Ramai pengguna bergantung pada perkhidmatan VPN untuk menikmati kandungan TikTok.

Namun, itu tidak bermakna ia tidak akan berubah pada masa akan datang. Tetapi ada kemungkinan mereka juga akan mencabut larangan TikTok. Itulah sebabnya sangat penting untuk mengawasi masalah ini ketika melakukan perjalanan ke negara di mana aplikasi tertentu dilarang.

Berapa lamakah larangan TikTok berlangsung?

Larangan sementara kerana pelanggaran garis panduan masyarakat boleh berlangsung dari satu hari hingga dua minggu. Setelah penangguhan tamat, anda boleh kembali berniaga seperti biasa tetapi harus berhati-hati dengan dasar TikTok.

Walau bagaimanapun, terdapat juga larangan TikTok yang tetap. Biasanya berlaku apabila pengguna telah melanggar beberapa polisi dalam jangka waktu yang singkat.

Sekiranya itu berlaku, anda akan melihat mesej yang mengatakan bahawa akaun anda telah dilarang secara kekal. Satu-satunya jalan keluar ialah membuka akaun TikTok baru (dengan nama yang berbeza) dan mengikuti semua peraturan.

Adakah TikTok diharamkan di Hong Kong?

Sekiranya anda melancong ke Hong Kong, anda akan menyedari bahawa ia tidak mempunyai akses ke TikTok. Tetapi itu bukan kerana ia dilarang. Sebaliknya, pada pertengahan 2020, TikTok telah memutuskan untuk menarik balik perkhidmatannya dari Hong Kong.

Mereka menyebut undang-undang keselamatan China yang baru dikenakan di bandar ini sebagai alasannya. Pengguna yang sampai saat ini menikmati aplikasi tersebut telah menerima pemberitahuan yang memberitahu mereka mengenai penghentian perkhidmatan TikTok di kota.

Adakah TikTok akan dilarang di AS?

Perbincangan tentang melarang TikTok di A.S. telah aktif untuk seketika kerana "risiko keselamatan negara." Bahkan ada menyebut tentang perintah eksekutif yang akan segera melaksanakan larangan ini. Nasib baik, TikTok tidak dilarang atau disensor di A.S. buat masa ini, tetapi pengguna individu masih boleh dikeluarkan dari platform atau melanggar garis panduan.

Menikmati Tren TikTok dengan Selamat Di Mana-Mana

Populariti TikTok semakin meningkat dari hari ke hari. Oleh itu, sukar untuk membayangkan bahawa aplikasi tersebut dilarang atau ditapis di beberapa tempat. Namun, itulah kenyataannya, tetapi pengguna yang suka belajar koreografi yang menyeronokkan dan membuat lakaran mempunyai cara untuk mengatasi masalah ini.

Perkhidmatan VPN boleh menjadi sangat berkesan, tetapi tidak akan menjadi penyelesaian jika ISP tempatan telah melarang aplikasi mudah alih sama sekali. Anda selalu dapat menikmati TikTok melalui penyemak imbas, tetapi itu pasti merendahkan pengalaman.

Juga, tidak mengikut panduan masyarakat boleh menyebabkan larangan TikTok secara individu. Sebilangan larangan ini bersifat sementara dan berfungsi sebagai peringatan, dan yang lain bersifat kekal.

Adakah TikTok pernah melarang akaun anda? Adakah anda menggunakan VPN untuk mengakses TikTok? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.

Recent Posts