Cara Mencari Pendua dalam Foto Google

Foto Google adalah salah satu pilihan awan yang lebih popular untuk menyimpan gambar, walaupun setiap fail gambar "baru" kini dikira melebihi had anda. Aplikasi cloud merangkumi penyimpanan percuma 15GB, seperti Google Drive (pangkalan data awan yang berasingan), dan kemampuan untuk membuat sandaran semua gambar anda secara automatik. Namun, kadang-kadang, anda mungkin mendapat gambar pendua yang mengambil ruang penyimpanan awan berharga anda. Jadi, apa yang boleh anda lakukan untuk memperbaikinya, dan mengapa ia berlaku?

Cara Mencari Pendua dalam Foto Google

Jawapannya ialah anda tidak dapat membuang pendua Foto Google pada masa ini menggunakan proses kumpulan atau aplikasi pihak ketiga. Anda hanya boleh membuang pendua di storan awan Foto Google dengan cara manual.

Mengapa perlu menghantar artikel ini? Ini kerana banyak orang mencari cara untuk membuang pendua secara pukal di Foto Google. Mereka perlu tahu bahawa saat ini tidak ada cara untuk menghapusnya selain menggunakan proses manual.

Sekarang, dengan sedikit perinciannya, teruskan membaca jika anda mahukan lebih banyak maklumat mengenai mengapa anda mendapat gambar pendua dalam Foto Google (untuk membantu anda mengawal masalahnya), cara menghapus gambar di awan, dan bit lain maklumat mengenai Foto Google.

Mengapa Gambar Bergandakan pada Foto Google?

Google menyukai AI dan algoritma. Ini mempunyai yang khas yang mengesan kod hash unik setiap gambar untuk memastikan gambar yang tepat dan serupa tidak dapat dimuat naik dua kali. Namun, jika Anda membuat perubahan pada foto, kod hashnya akan berubah, dan ia akan dimuat semula. Perubahan juga merangkumi pemotongan, penyuntingan, penambahan pelekat, metadata EXIF ​​yang rosak atau diubah, dan kadang-kadang, bahkan perubahan zon waktu peranti yang tidak sengaja atau rosak semasa fungsi salin / tampal. Sebaik sahaja anda membuat perubahan di atas untuk foto atau filem rumah, Google Photos kemungkinan besar akan menganggapnya sebagai gambar yang sama sekali baru.

Sebab lain mengapa pendua berlaku adalah pengunduran Picasa oleh Google pada tahun 2016. Foto Google memuat naik semua gambar Picasa, yang tidak mencetuskan algoritma anti-pendua, yang bermaksud bahawa anda mungkin berakhir dengan banyak gambar pendua.

gambar google

Cara Mencari Foto Pendua

Malangnya, tidak ada cara automatik untuk mencari gambar yang digandakan dalam Foto Google, jadi anda mesti mencari mereka sendiri. Dulu ada beberapa aplikasi yang dapat mengatasinya untuk anda, tetapi sejak Google memisahkan penyimpanan Google Drive dan Google Photos pada bulan Julai 2019, aplikasi ini hanya berfungsi untuk Google Drive.

Nasib baik, Foto Google menyusun gambar mengikut metadata, yang secara umum menjadikannya lebih mudah untuk mencari pendua. Walau bagaimanapun, beberapa pengecualian berlaku! Jadi, berikut adalah cara mencari dan membuang pendua Foto Google di PC, Mac, Android dan iOS.

Padamkan Pendua Foto Google pada PC atau Mac

  1. Buka penyemak imbas web anda dan pergi ke foto google.

  2. Klik pada "Foto" pautan di menu navigasi kiri — jika belum dipilih.

  3. Tatal gambar anda sehingga anda menemui pendua yang akan dihapuskan. Tandakan gambar, kemudian ulangi untuk salinan lain yang dikehendaki.

  4. Klik pada "Sampah" ikon di bahagian kanan atas dan pilih "Pindah ke tong sampah" untuk memindahkan semua pendua yang dipilih. Perhatikan bahawa ini juga akan membuang gambar di semua peranti dan dari lokasi bersama mereka.

Padamkan Pendua Foto Google pada Peranti Mudah Alih

  1. Buka aplikasi Foto Google dari skrin utama atau menu aplikasi telefon anda.

  2. Ketik "Foto" di kiri bawah skrin jika belum dipilih.

  3. Cari pendua dan tandakan seperti yang dikehendaki.

  4. Ketuk ikon "Sampah" di kanan atas skrin. Sahkan memindahkan fail terpilih ke tong sampah.

Kaedah di atas akan membuang gambar yang dipilih dari storan Foto Google anda, meletakkannya di tempat sampah. Foto yang dipindahkan ke tong sampah akan kekal di sana selama 60 hari, jadi jika anda membuat kesalahan dan menghapus gambar yang salah, anda dapat memulihkannya dengan cepat dalam jangka masa tersebut.

Sebagai penutup, tidak semudah dulu untuk menghilangkan pendua gambar Foto Google. Namun, Google telah menerapkan algoritma pengesanannya untuk memastikan bahawa gambar atau video yang serupa tidak dapat dimuat naik dua kali. Malangnya, anda masih dapat menemui beberapa pendua kerana gangguan, fail yang disalin secara manual pada peranti lain, percubaan pemulihan, pengeditan, dan senario lain yang dapat mengubah metadata. Oleh kerana Picasa sudah mati, anda tidak perlu risau lagi kecuali anda memindahkan gambar lama ke dalam Foto Google.

Recent Posts