Cara Memperbaiki Ralat HDCP Roku

Pencarian Google yang pantas dan senang difahami mengapa banyak pengguna Roku bergelut dengan kesalahan HDCP. Ini muncul sebagai pesan peringatan pada layar hitam atau sebagai pemberitahuan pada layar ungu. Tetapi mengapa mesej ini muncul dan bagaimana anda boleh memperbaikinya?

Cara Memperbaiki Ralat HDCP Roku

Artikel berikut akan membantu anda memahami HDCP dan menawarkan kaedah yang telah dicuba dan diuji untuk menghidupkan dan menjalankan alat streaming anda. Tanpa basa-basi lagi, mari kita selami.

Ralat HDCP Dilucutkan

HDCP bermaksud Perlindungan Kandungan Digital lebar jalur tinggi. Dibangunkan oleh intel, ini adalah standard perlindungan umum yang digunakan oleh kebanyakan syarikat TV dan filem.

Sekiranya anda mengingati masa lalu ketika mustahil untuk membuat salinan beberapa kaset VHS, HDCP hampir sama untuk media digital. Ia berfungsi dengan sambungan HDMI dan berlaku untuk semua peranti penstriman, kotak kabel, dan juga pemain Blu-ray.

Yang penting ialah HDCP 2.2 diperlukan untuk streaming dalam 4K, tetapi lebih banyak lagi kemudian.

Mengapa Ralat HDCP Muncul?

Kesalahan HDCP muncul kerana dua sebab (dan juga boleh muncul sebagai kod ralat 020). Pertama, ralat berlaku jika kandungan yang anda cuba streaming tidak menyokong teknologi perlindungan kandungan.

ralat HDCP roku

Alat streaming mengetahui pautan HDMI anda tidak mematuhi HDCP dan memaparkan mesej. Sebaliknya, ralat mungkin muncul jika anda menggunakan penyambung atau kabel HDMI yang salah. Oleh itu, anda harus memulakan dengan memeriksa kabel atau penyambungnya.

Kemungkinan anda mempunyai HDMI tambahan di rumah anda, jadi cabut kabel yang ada dan sambungkan semula dengan kabel baru. Roku harus secara automatik mengambil suis dan menghapus mesej ralat.

Memperbaiki Isu Tidak Sah HDCP

Semasa cuba mengalirkan kandungan Ultra HD 4K, skrin HDCP ungu mungkin muncul. Dalam kes ini, anda harus memeriksa tetapan Roku untuk streaming 4K.

perbaiki roku hdcp ralat

Anda memerlukan input HDMI 2.0 yang mempunyai sokongan untuk HDCP 2.2. Sambungan internet yang menyokong aliran Ultra HD juga diperlukan. Sebagai peraturan, muat turun 25 Mbps atau lebih tinggi cukup untuk streaming definisi tinggi.

Bagi HDCP 2.2, semua peranti yang disambungkan perlu menyokongnya. Ini termasuk TV, AVR, bar suara, dan lain-lain. Jika tidak, anda tidak akan dapat menstrimkan kandungan 4K dan resolusi maksimum mungkin tidak melebihi 1080p.

Petua: Sekiranya anda mempunyai TV pintar lama dengan pelbagai input HDMI, salah satunya biasanya menyokong HDCP 2.2. Lihat manual TV untuk menentukan input mana yang harus anda gunakan.

Membaiki Ralat HDCP

Isyarat skrin hitam pada ralat HDCP mungkin berlaku lebih kerap dan tidak dihubungkan dengan streaming definisi tinggi. Pencabutan dan penyambungan kabel yang mudah dapat membantu anda menghidupkan semula peranti. Ini adalah langkah-langkah yang harus diambil.

ralat roku

Langkah 1

Mulakan dengan mencabut kabel HDMI dari semua peranti. Ini berlaku untuk pemain Roku, AVR, dan / atau TV pintar anda. Dan ya, anda perlu mencabut kedua-dua hujung kabel.

Langkah 2

Matikan Roku anda dan cabut kabel powernya (kedua-duanya sekali lagi), kemudian ulangi dengan TV anda. Sekarang, anda boleh menyambungkan semula kabel HDMI dan jangan lupa untuk memeriksa sama ada sambungannya selamat dan kukuh.

Langkah 3

Pasangkan kembali kabel kuasa (kedua-dua TV dan Roku anda) dan paten sehingga peranti boot sepenuhnya. Selepas itu, cuba mainkan video yang sama sekali lagi dan tidak ada mesej ralat.

Catatan: Tindakan mencabut dan mencabut memberi Roku anda sejenis perkakasan semula. Melakukan restart perisian tidak membantu kerana sistem masih ingat kesalahan dan kemungkinan akan memaparkannya semula setelah Roku boot.

Pembaikan Lain

Seperti yang ditunjukkan, salah satu cara tercepat dan termudah untuk menyelesaikan masalah kesalahan HDCP adalah dengan menggunakan kabel HDMI baru. Tetapi pilihan anda tidak berhenti begitu sahaja.

Semasa menggunakan suis AVR atau HDMI, anda boleh menyambungkan Roku anda terus ke TV pintar. Sekiranya ini tidak membantu, periksa sama ada Roku dan sambungan atau kabel berfungsi di TV lain. Sekiranya ini tidak membuahkan hasil, sambungkan Roku ke monitor anda dan mainkan aliran yang bermasalah.

Silap mata yang sama berlaku sebaliknya. Keluarkan Roku dari monitor anda (jika itu adalah skrin streaming utama anda) dan sambungkan ke TV pintar. Selain itu, anda juga boleh bermain-main dengan Tetapan Paparan.

Navigasi ke Tetapan dari skrin utama Roku dan pilih Jenis Paparan. Pilih pelbagai jenis untuk mencari yang tidak akan memaparkan mesej ralat.

Kaedah ini mungkin memerlukan beberapa percubaan dan kesilapan. Tetapi setelah anda menemui Jenis Paparan yang betul, mesej ralat HDCP tidak akan muncul lagi. Sudah tentu, ini berlaku sehingga anda beralih ke TV atau monitor lain.

Roku Bebas Ralat

Memutuskan sambungan segala-galanya dari Roku dan TV anda boleh menjadi tarikan, tetapi satu-satunya cara untuk memperbaiki ralat. Intinya adalah bahawa anda memerlukan input HDCP, HDMI dan menggunakannya sebagai peraturan semasa memilih TV pintar atau monitor.

Apakah saluran kegemaran anda di Roku? Video mana yang anda cuba mainkan semasa mesej ralat muncul? Kongsikan pengalaman anda di bahagian komen di bawah.

Recent Posts