Ulasan Sony VAIO VGX-XL100

£ 850 Harga semasa dikaji

Sony selalu mengikut cara sendiri ketika berinteraksi dengan pelanggan dan komputernya. Daripada bergantung pada ciri Windows yang ada, rangkaian PC dan notebook VAIO-nya mempunyai pelbagai perisian proprietari yang dipasang selama bertahun-tahun, termasuk salah satu bahagian depan pusat media pertama, yang dikenali sebagai VAIO Zone.

Ulasan Sony VAIO VGX-XL100

Oleh itu, agak mengejutkan apabila mendapati XL100 merangkumi standard orang lain; iaitu platform Viiv Intel yang baru dilancarkan. Gone is VAIO Zone, diganti dengan XP MCE (Media Center Edition) 2005 yang jauh lebih mesra Microsoft dan disokong oleh rangkaian pemacu yang direka khas oleh Intel.

Itu belum tentu Sony telah meninggalkan pendekatan uniknya untuk perisian, kerana XL100 merangkumi bahagian aplikasi VAIO yang unik yang telah diprapasang: ada pelayan media, VAIO Media, yang tidak melakukan apa-apa yang tidak dapat dilakukan oleh MCE dengan mudah, dan VAIO Information Flow, aplikasi baru yang menghubungkan pelbagai halaman maklumat (jam antarabangsa, suapan berita RSS) dengan main balik muzik asas dan ciri tayangan slaid foto. Ini adalah idea yang menarik dan unik, tetapi, dalam kesempatan yang sangat terlepas, ia tetap terpisah sepenuhnya dari MCE dan bahkan tidak berfungsi dengan baik dengan alat kawalan jauh MCE.

Kembali ke perkakasan, pengalaman Sony di pasaran pengguna semakin meningkat. Walaupun kebanyakan casis bergaya khasnya adalah plastik, ia tetap terasa kukuh; tidak sesuai dengan standard komponen hi-fi yang mahal, tetapi hampir.

Hasilnya adalah sesuatu yang hanya dapat diimpikan oleh penyepadu sistem, dari landasan yang lancar hingga ke panel depan swish. Spesifikasi AV juga mengagumkan: garis analog berlapis emas pasangan stereo masuk / keluar digabungkan dengan S / PDIF optik masuk / keluar dan output S / PDIF sepaksi. Tidak ada output scart, DVI atau bahkan VGA untuk video - hanya komponen keluar dan penyambung HDMI. Ini bagus untuk dilihat. Ia serasi dengan DVI - dan Sony menyertakan penukar HDMI-ke-DVI-I - jadi anda masih dapat menyambungkan skrin anda sekarang, tetapi ini bermakna apabila skrin dan TV HDMI generasi baru tersedia XL100 akan siap. Malah menyokong resolusi skrin lebar hingga 1080p.

Terdapat Gigabit Ethernet di belakang, ditambah kad 802.11b / g, lengkap dengan udara luaran. Luncurkan panel depan yang tersembunyi, dan anda akan menemui pembaca kad 7-in-4, FireWire bersaiz penuh dan mini, ditambah dua port USB 2 dan soket fon kepala 1 / 2in. Di sebalik itu, terdapat penerima inframerah dan RF. Yang pertama adalah untuk jarak jauh Microsoft MCE standard, dan yang terakhir untuk kombinasi papan kekunci tanpa wayar dan pad jejak. Ia berfungsi dengan baik untuk pengkomputeran sofa, dengan susun atur yang baik dan sentuhan gaya notebook yang ringan. Beberapa butang pintas mengawal kelantangan, melancarkan aplikasi dan menghidupkan dan mematikan sistem.

Hidupkan unit, dan elemen paling kuat ialah pemacu optik kerana mencari cakera, ditambah dengan pusaran samar dari cakera keras. Ia menjadi lebih baik apabila anda menanggalkan penutupnya dan menyedari berapa banyak usaha yang diperlukan untuk membuat produk ini tanpa usaha luaran.

Walaupun kami masih tidak yakin bahawa Intel Pentium D adalah pemproses terbaik untuk sistem media, Sony memilih heatsink besar untuk menyejukkan model 2.8GHz dalam XL100; terutamanya ia adalah versi 65nm. Kad grafik GeForce 6600 (cukup untuk memuat judul permainan 3D tahun lalu pada tetapan asas) juga disejukkan melalui heatpipe dan radiator. Dua kipas 80mm di bahagian belakang menarik udara sejuk melalui RAM dan melalui pendingin, sebelum mengeluarkannya melalui belakang. Terdapat kipas 80mm lain yang melakukan pekerjaan yang serupa dengan bekalan kuasa dan cakera keras tetapi, walaupun saiznya, anda hanya akan mendengar apa-apa dengan telinga anda menekan ke dalam casing.

Recent Posts