Cara Memperbaiki / Membaiki Dokumen Word yang Rosak

Tidak ada yang lebih buruk daripada menghabiskan berjam-jam pada dokumen Word, menyimpan secara berkala hanya untuk menjadikannya rosak. Apabila anda melihat kata-kata abadi itu 'Word mengalami ralat ketika cuba membuka fail anda', anda akan tahu ia akan menjadi buruk. Atau inikah? Bolehkah anda mendapatkan semula dokumen Word yang rosak? Adakah semua hilang selama-lamanya? Ya dan tidak dalam urutan itu. Sangat mungkin untuk memperbaiki dokumen Word yang rosak dan tutorial ini akan menunjukkan caranya.

Cara Memperbaiki / Membaiki Dokumen Word yang rosak

Sama ada tesis yang anda habiskan berbulan-bulan untuk membuat atau senarai keranjang untuk lima tahun akan datang, jika anda berpotensi kehilangan akses ke fail yang anda buat, itu adalah salah satu pengalaman paling menjengkelkan dalam pengkomputeran. Mudah-mudahan, setelah anda sampai ke akhir halaman ini, anda akan mengetahui beberapa cara yang berkesan untuk memperbaiki dokumen Word yang rosak.

Sebelum anda mencuba salah satu pembaikan ini, buat salinan fail terlebih dahulu. Walaupun fail tidak berfungsi, fail itu mungkin dapat diakses dan kami tidak mahu merosakkannya dengan merosakkannya lebih jauh semasa pemulihan. Cuba semua yang berikut pada salinan dan bukan yang asli.

Membaiki dokumen Word yang rosak

Sebabnya banyak dan berbeza tetapi hasilnya sama. Dokumen Word yang tidak dapat dibuka secara normal. Word memberi anda dua pilihan dalam sintaks ralat, Buka dan Baiki, atau gunakan Pemulihan Teks.

Buka dan Pembaikan memberikan hasil yang beragam. Kadang-kadang ia berfungsi dan kadangkala tidak. Untuk mengakses alat, buka dokumen Word baru. Pilih Fail dan Buka dan kemudian Pulihkan dokumen yang belum disimpan di bahagian bawah. Daripada memilih Buka, pilih butang radio di sebelahnya dan kemudian Buka dan Baiki. Sekiranya Word dapat memperbaikinya sendiri, ia akan berjaya.

Pemulihan Teks boleh diakses dari kotak dialog yang sama dan mungkin atau mungkin tidak membantu.

Menggunakan Dokumen Word Lain

Microsoft memberi kami beberapa alat asli untuk memulihkan teks fail yang rosak. Sekiranya anda menggunakan PC Windows atau Mac, ini adalah kaedah yang cepat dan mudah digunakan. Anda boleh memasukkan fail yang rosak ke dalam dokumen Word baru.

  1. Buka Word dan buat dokumen baru.
  2. Pilih ‘Masukkan’ di bahagian atas. Kemudian, pilih 'Objek'.

  3. Klik ‘Dari Fail’ di bahagian bawah.

  4. Cari dan pilih fail yang rosak.

  5. Teks dari dokumen yang rosak harus muncul dalam dokumen kosong yang baru.

Ini adalah kaedah cepat dan sederhana untuk memulihkan teks dokumen Word yang rosak. Tetapi, jika atas sebab tertentu ini tidak sesuai untuk anda, kami mempunyai kaedah lain di bawah.

Cara lain untuk memperbaiki dokumen Word yang rosak

Sekiranya alat pembaikan dalaman tidak berfungsi, kami mempunyai pilihan lain. Kita dapat menggunakan dokumen sebelumnya, Sejarah Fail, atau Pemulihan Windows. Terdapat beberapa alat lain untuk dicuba juga.

Dokumen sebelumnya

Tempat pertama yang perlu dilihat adalah untuk melihat apakah Word menyimpan versi sebelumnya. Pergi ke Fail dan Dokumen Terurus dan pilih versi sebelumnya. Sekiranya anda menutup Word atau menghidupkan semula PC anda, pilihan ini mungkin tidak tersedia.

Sejarah Fail

Bergantung pada sistem operasi anda, fail anda mungkin disandarkan secara automatik. Sekiranya anda menggunakan Windows 10, ia menggunakan Sejarah Fail untuk membuat sandaran fail tertentu secara automatik. Anda mesti mengkonfigurasi Sejarah Fail jika anda tidak menyimpan karya anda pada pemacu C: tetapi ia boleh berfungsi jika anda melakukannya.

  1. Klik kanan pada dokumen Word yang rosak.
  2. Pilih Pulihkan Versi Sebelumnya.
  3. Tunggu tetingkap pop timbul memuatkan versi versi sebelumnya dan pilih satu.
  4. Pilih OK untuk membukanya.

Cubalah versi Word sebelumnya atau terkini

Sekiranya anda menggunakan versi Word yang lebih lama, cubalah pada versi yang lebih baru. Terdapat kemas kini yang berterusan terhadap pengendalian ralat sehingga versi baru Word mungkin dapat membuka atau memulihkan fail. Sekiranya anda tidak mempunyai akses ke versi lain, cuba Word viewer di Outlook.com. Ia mungkin dapat membaca fail sekurang-kurangnya sehingga anda dapat menyalin dan menampal teks di tempat lain.

Gunakan Dokumen Google

Anda boleh mencuba memuat naik fail .doc ke Google Docs dan membukanya di sana. Kedua-dua suite pejabat bermain bersama dengan baik. Dokumen Google mungkin dapat melakukan apa yang tidak dapat dilihat oleh Word sendiri dan melalui ralat. Anda kemudian boleh membuat Dokumen, menyimpannya dan membuat fail Word baru dari kandungannya.

Gunakan Pemulihan Windows

Pemulihan Windows mungkin berfungsi bergantung pada tempat anda menyimpan dokumen anda. Sekiranya anda menyimpannya dalam folder Dokumen lalai, Pemulihan Windows mungkin dapat membantu. Sekiranya anda menyimpannya di tempat lain yang termasuk dalam Pemulihan Windows, ia mungkin masih dapat membantu.

  1. Ketik 'pulihkan' ke dalam kotak Carian Windows dan pilih Pemulihan Windows.
  2. Pilih titik pemulihan terdekat ke kerosakan fail jika anda mempunyai banyak pilihan.
  3. Pilih Seterusnya dan Pulihkan.

Sekiranya anda menggunakan Office untuk Mac, anda boleh mencuba Time Machine untuk melakukan perkara yang sama.

Gunakan Alat Visualisasi Microsoft Office

Alat Visualisasi Microsoft Office adalah perisian yang awalnya direka untuk pemeriksaan kod di sebalik fail .doc. Ia juga mempunyai utiliti pembaikan yang berguna.

  1. Muat turun dan pasang Alat Visualisasi Microsoft Office.
  2. Buka aplikasi, pilih Fail, dan Buka.
  3. Pilih fail .doc anda yang rosak.
  4. Pilih Alat dan Pembaikan dan Defragment.
  5. Pilih Fail dan Simpan Fail Data Sebagai. Beri nama.
  6. Buka fail baru.

Alat Visualisasi Microsoft Office mungkin memerlukan sedikit masa untuk mengunyah fail tetapi mungkin berfungsi. Pastikan untuk Simpan Fail Data Sebagai dan buka fail itu menggunakan Word biasa. Anda mungkin terkejut dengan hasilnya. Atau tidak.

Sekiranya tidak ada yang berjaya, ada alat pihak ketiga yang mungkin berjaya. Semoga berjaya dengannya!

Recent Posts