Cara Menyesuaikan Pelancar Chromebook Anda

Desktop mana-mana komputer berfungsi sebagai bahagian penting dalam kehidupan seharian. Bagi sesetengah orang, desktop berfungsi sebagai cara untuk menyesuaikan komputer anda, dengan latar belakang dan kertas dinding yang berbeza yang membolehkan anda merasa seperti berada di rumah semasa berada di komputer. Orang lain menggunakan desktop mereka sebagai cara untuk menyimpan fail yang sedang dikerjakan pada waktu tertentu, dari dokumen cukai penting hingga fail Photoshop atau Illustrator. Kami bertaruh, bagaimanapun, bahawa peratusan terbesar orang memilih untuk menjaga desktop mereka sebagai cara untuk mengurus dan melancarkan aplikasi mereka, dengan mengekalkan pintasan sistem di sebelah kiri desktop mereka di sebelah foto dan dokumen. Tidak kira sama ada anda jenis orang yang mengurus desktop mereka untuk menjaga kebersihan dan kemas, atau jika anda adalah orang yang membiarkan ikon dan dokumen hidup di komputer anda tanpa penjagaan, menjadikan desktop anda seperti milik anda adalah bahagian penting menyesuaikan komputer anda.

Cara Menyesuaikan Pelancar Chromebook Anda

Sekiranya anda memiliki Chromebook, perkara menjadi lebih rumit. OS Chrome tidak membenarkan anda menyematkan dokumen ke desktop, yang pada dasarnya membuat kebanyakan pengguna memilih untuk menggunakan desktop sebagai cara untuk memaparkan beberapa foto kegemaran anda. Tidak ada cara untuk menunjukkan apa-apa di luar kertas dinding yang anda aktifkan dalam tetapan, yang mungkin menjadikan pelancar Chromebook kelihatan agak mengecewakan berbanding dengan MacOS atau Windows 10. Namun, OS Chrome tidak hanya menampilkan antara muka desktop, tetapi pelancar aplikasi penuh, mampu melancarkan aplikasi dan kandungan lain langsung dari desktop. Pelancar Chrome mirip dengan menu permulaan di Windows, tetapi dengan ciri dan visual berkembang yang mungkin anda harapkan dari Android. Ini adalah kaedah yang menarik untuk mencipta semula pengalaman pengkomputeran, dan mudah disesuaikan bagi mereka yang ingin mengubah cara kerja Chrome.

Terdapat beberapa cara untuk menyesuaikan pelancar yang terdapat di dalam OS Chrome, jadi jika anda kehilangan penyesuaian yang berasal dari desktop Windows dan MacOS, terdapat banyak pilihan dari sini. Sama ada anda ingin menukar pintasan aplikasi di rak anda, atau anda mencari jalan pintas sepenuhnya untuk menjadikan penggunaan peranti anda sedikit lebih mudah, kami mempunyai beberapa nasihat mengenai bagaimana anda dapat menjadikan Chromebook anda seperti di rumah.

Bolehkah Saya Menggunakan Pelancar Android pada OS Chrome?

Setengah tahun terakhir telah menyaksikan Google berusaha untuk melancarkan Play Store — dan dengan itu, seluruh perpustakaan aplikasi Android — di Chrome OS. Pelancarannya perlahan, jauh lebih lambat daripada yang diharapkan Google ketika fitur ini diumumkan pada tahun 2016, tetapi pastinya, komputer riba yang lebih lama telah ditingkatkan untuk memastikan mereka dapat menjalankan aplikasi Android. Chromebook yang lebih baru, sementara itu, sebagian besar telah dihantar dengan fitur siap di luar kotak, dan kedua-dua barisan Samsung Chromebook Plus dan Pro tahun lalu dan Pixelbook milik Google telah mendorong sudut aplikasi dalam iklan mereka.

Tidak semua Chromebook pada masa ini mampu menjalankan aplikasi Android, tetapi pada ketika ini, kebanyakan peranti moden sekurang-kurangnya menerima kemas kini dalam bentuk beta. Ini bermaksud beberapa pengguna Android lama mungkin tertanya-tanya sama ada mereka dapat menguji pengetahuan Android mereka dengan menggunakan pelancar pihak ketiga di komputer riba mereka untuk mengaktifkan aplikasinya dan mencipta kembali pengalaman menggunakan peranti Android pada komputer riba. Pelbagai jenis pelancar pihak ketiga Android, termasuk Nova Launcher dan Action Launcher, menjadikan platform ini terkenal kerana kemampuannya untuk menyesuaikan dan mengubah pengalaman menggunakan tablet atau telefon dengan mudah dengan beberapa langkah pendek. Memandangkan kemudahan menghidupkan peranti Android dengan pelancar pihak ketiga, mengapa anda tidak mahu mencuba menggunakannya di Chrome OS?

Masalahnya, tentu saja, OS Chrome adalah platform yang unik. Tidak seperti Android, Chrome OS menggunakan kedua-dua aplikasi Chrome dan aplikasi Android, dan berjaya membezakan antara keduanya di platform. Sebilangan besar OS Chrome dibina berdasarkan penggunaan web universal, sedangkan apa sahaja yang anda ingin lakukan dengan Android dibahagikan kepada aplikasinya sendiri. Itulah sebabnya mengapa pengguna Chrome OS menghadapi masalah di mana mereka mempunyai dua versi aplikasi yang berbeza (versi Chrome dan versi Android) yang dipasang pada peranti mereka. Pelancar aplikasi hanya dapat menunjukkan kepada anda aplikasi Android yang dipasang pada peranti anda, yang bermaksud tidak ada aplikasi Chrome, tidak ada jalan pintas, dan mungkin yang paling penting, tidak ada akses ke versi standard Chrome. Pelancar Android di OS Chrome juga dijalankan dalam tetingkap, yang bermaksud satu-satunya perkara yang dilakukan Nova atau Action terhadap produktiviti anda adalah melambatkan dan membuat tindakan mudah menjadi lebih rumit.

Jadi, jawapannya adalah ya, anda boleh gunakan pelancar Android dalam Chrome. Tetapi anda tidak akan mahu, kerana utiliti mereka terhad berdasarkan cara kerja Chrome. Tidak ada faedah yang diperoleh daripada menggunakan peluncur di dalam Chrome, dan sebenarnya boleh dianggap berbahaya bagi penggunaan platform anda dari hari ke hari. Daripada cenderung menggunakan peluncur Android dengan OS Chrome, anda harus membuat beberapa perubahan pada bagaimana peranti anda berfungsi dalam desktop dan peluncur Chrome yang ada. Terdapat tiga bahagian utama dalam pengalaman Chromebook: desktop, rak dan laci. Kami akan membincangkan ketiga-tiga di bawah ini, bersama dengan beberapa catatan mengenai pilihan lain yang boleh anda gunakan jika anda mencari pengalaman Chrome yang lebih menyerupai telefon pintar.

Desktop

Seperti yang kami sebutkan di intro, desktop pada peranti Chrome OS agak terhad dari segi penyesuaian. Sekiranya anda jenis orang yang suka menyimpan dokumen atau jalan pintas aplikasi di desktop komputer anda, anda tidak bernasib baik ketika menggunakan Chromebook. Pembangun Chrome OS telah menjelaskan melalui sejumlah laporan bug bahawa mereka tidak berminat untuk menambahkan kemampuan untuk menghosting ikon dan dokumen pada desktop, gaya Windows. Sebaliknya, pasukan di sebalik kemas kini yang diturunkan ke Chromebook anda sangat menginginkan desktop berfungsi sebagai cara untuk menampilkan latar belakang dan foto kegemaran anda, tetapi sebenarnya tidak lebih. Sekiranya anda datang dari Windows atau MacOS, ini kelihatannya sangat membatasi, tetapi bagaimana OS Chrome berfungsi, dan bagaimana Chrome OS akan terus berfungsi untuk masa yang akan datang.

Kertas dinding

Oleh itu, ini menjadikan kertas dinding satu-satunya bahagian desktop yang dapat disesuaikan secara serius, yang bermaksud anda pasti ingin memastikannya menggunakannya untuk keuntungan anda. Mengubah kertas dinding desktop boleh dilakukan dengan dua cara, dan keduanya menyelesaikan tugas yang sama. Pertama, cuba klik kanan di mana sahaja pada kertas dinding komputer anda (pada kebanyakan panel sentuh Chromebook, anda boleh mengklik dengan dua jari untuk meniru klik kanan). Tiga pilihan akan dipaparkan dalam menu konteks, dan ketiga-tiga akan dibincangkan dalam panduan ini. Namun, untuk saat ini, klik pada pilihan di bagian bawah daftar, "Tetapkan Wallpaper." Ini akan membuka pemilih kertas dinding Chrome, yang mempunyai beberapa pilihan yang harus kita sebutkan.

Di bahagian atas kotak ini, anda akan melihat kategori untuk wallpaper lalai Chrome yang disertakan. Tab "Semua" membolehkan anda melihat semua wallpaper pada peranti, sementara empat kategori lainnya ("Landscape," "Urban," "Colors," "Nature") memungkinkan anda untuk membatasi pilihan anda kepada genre latar belakang tersebut. Kategori ini terdengar tidak asing bagi pemilik Pixel, kerana aplikasi Wallpaper Google menggunakan jenis genre kertas dinding yang sama. Tab terakhir, "Custom" memungkinkan anda memilih kertas dinding yang telah anda tambahkan dari web atau dari fail peribadi anda, walaupun anda mungkin tidak melihat foto yang disimpan di sini jika anda baru menggunakan sistem operasi. Di bahagian bawah senarai Custom anda, anda akan melihat kertas dinding kosong dengan simbol Plus (+). Klik pada ikon ini untuk membuka koleksi gambar peribadi dan kertas dinding anda di dalam pemetik kertas dinding.

Anda hanya dapat membuka satu kertas dinding pada satu masa, dan kertas dinding yang anda pilih akan ditetapkan secara automatik sebagai kertas dinding Chromebook untuk desktop dan skrin masuk anda (tidak ada cara untuk membedakannya pada masa ini, seperti yang anda dapat di Android, jadi pastikan kertas dinding anda selamat untuk persekitaran anda, sama ada di rumah, sekolah, atau tempat kerja). Anda boleh menambahkan seberapa banyak kertas dinding ke senarai ini yang anda rasa sesuai, dan itu juga akan muncul di tab "Semua" anda.

Sekiranya anda tidak peduli apa kertas dinding, menetapkan kotak centang "Surprise Me" di bahagian bawah arahan ini secara automatik akan memilih kertas dinding dari keseluruhan koleksi. Malangnya, saat ini tidak ada cara untuk memilih subseksyen kertas dinding ini dengan "Surprise Me;" ia akan selalu memilih kertas dinding rawak dari keseluruhan perpustakaan kertas dinding. "Surprise Me" dirancang untuk memilih kertas dinding baru sekali sehari, jadi anda mungkin ingin memastikan koleksi kertas dinding anda selamat untuk bekerja.

Sekiranya anda hanya mahu memilih satu gambar yang anda simpan di Chromebook untuk dijadikan wallpaper desktop anda, anda boleh melangkau menggunakan keseluruhan alat pemilihan kertas dinding dan menyelami penyemak imbas fail anda untuk memilih fail yang anda mahukan. Cari foto anda, sama ada di folder Muat turun anda atau di mana sahaja anda menyimpannya, klik kanan pada fail, dan pilih "Tetapkan Wallpaper" di bahagian bawah senarai. Penting untuk diperhatikan bahawa ini tidak akan menambahkan fail ke bahagian Custom dari pemetik kertas dinding pada peranti anda, jadi jika anda ingin memasukkan foto itu ke dalam alat pemilihan kertas dinding standard, anda harus menambahkannya secara manual seperti yang dijelaskan di atas.

Rak

Walaupun desktop mungkin tidak mempunyai banyak pilihan penyesuaian di luar menukar kertas dinding, rak membolehkan anda lebih banyak kebebasan. Rak Chrome OS digunakan bagaimana dok digunakan pada MacOS dan bar tugas digunakan pada Windows 10, tetapi dengan nama panggilan yang comel untuk utiliti. Ini memaparkan aplikasi anda yang sedang dibuka dalam tata letak yang mudah dilihat, dan memungkinkan anda menyematkan aplikasi dan laman web kegemaran anda agar mudah diakses. Anda boleh menyusun semula setiap aplikasi di rak anda, dan anda juga dapat mengubah cara rak tersebut dipaparkan pada peranti anda. Mari kita lihat cara menggunakan pelancar aplikasi utama Chrome OS dengan cara yang sesuai untuk anda.

Menambah dan Membuang Aplikasi

Yang ini mudah, terutamanya jika anda biasa dengan dok yang tersedia di MacOS, Windows, atau bahkan iOS dan Android. Chrome OS mempunyai laci aplikasi penuh, mirip dengan Android, tersembunyi di belakang ikon menu, yang bermaksud anda tidak semestinya menyimpan semua aplikasi yang ada di peranti anda disematkan ke dok anda. Namun, adalah idea yang baik untuk menggunakan rak untuk menyimpan aplikasi web dan Android kegemaran anda ke peranti, kerana mempercepat proses melancarkan kandungan anda.

Untuk menambahkan aplikasi ke rak anda yang sudah berjalan di perangkat anda, klik kanan pada ikon di rak anda untuk memuat menu konteks untuk aplikasi tersebut. Lima pilihan akan muncul di sini, walaupun hanya dua daripadanya yang langsung berlaku untuk aplikasi yang ingin Anda pasangkan ke dokumen anda. Di bahagian atas senarai, anda akan melihat "Pin;" menekan pilihan ini pin fail ke rak anda secara kekal. Tidak ada petunjuk visual bahawa ada yang berubah setelah aplikasi disematkan. Titik putih yang muncul di bawah ikon tetap ada sama ada aplikasi telah disematkan atau tidak. Namun, setelah anda menutup aplikasi, ikon akan tetap berada di rak anda dan bukannya menutup dan hilang dari dok, yang membolehkan anda melancarkan semula aplikasi tanpa membuka App Drawer.

Aplikasi yang tidak disematkan ke rak anda didorong ke paling kanan dermaga, dan hanya dapat diseret dan disusun ulang dengan aplikasi lain yang tidak dilampirkan (menyeret aplikasi ke kiri hanya akan bergerak melalui aplikasi yang tidak disisipkan; aplikasi yang disematkan bertindak seperti dinding ke aplikasi terbuka dan tanpa pin anda). Namun, setelah aplikasi disematkan ke rak anda, anda dapat memindahkan perisian dengan cepat dan mudah di sekitar peranti anda, yang membolehkan anda memindahkan aplikasi yang disematkan mengikut urutan yang anda inginkan. Akhirnya, jika anda ingin menambah banyak aplikasi yang disematkan ke rak anda, anda harus sedar bahawa, setelah rak diisi, ikon anak panah kecil akan berada di sebelah kanan dok anda. Ini akan menunjukkan selebihnya aplikasi anda yang disematkan dan terbuka setelah kehabisan ruangan, yang berfungsi hampir seperti versi mini dari Laci Aplikasi yang akan kita bincangkan di bawah. Tidak seperti Windows dan MacOS, anda tidak dapat mengubah ukuran rak tanpa mengubah ukuran keseluruhan paparan bersamaan dengannya.

Untuk membuang aplikasi yang disematkan dari rak anda, ulangi langkah-langkah di atas dan pilih "Lepaskan pin" di bahagian atas menu konteks. Sekiranya aplikasi ini dibuka pada peranti anda, tidak ada yang akan berubah secara visual, tetapi aplikasi akan hilang dari dok anda setelah ditutup. Begitu juga, jika aplikasi tidak berjalan, ikon akan pudar dari rak anda setelah dilepas pin. Apa-apa aplikasi boleh disematkan dan dilepas semahunya, kecuali ikon Chrome yang, secara lalai, berada di paling kiri dok anda, di sebelah ikon pelancar. Mengklik kanan pada Chrome akan membolehkan anda menutup tetingkap, tetapi anda tidak mempunyai pilihan untuk melepaskannya dari rak anda.

Menyematkan Halaman Web

Seperti aplikasi, laman web juga dapat disematkan ke peranti anda untuk akses mudah. Salah satu penanda halaman, rangkaian sosial, atau laman berita kegemaran anda dapat ditambahkan ke peranti anda dengan mudah, hanya dengan satu klik butang. Menyematkan tab dan laman web masuk akal, kerana sebahagian besar aplikasi Chrome berfungsi dan dipaparkan sebagai laman web pula. Dengan cara ini, melancarkan laman kegemaran anda dapat dilakukan seperti melancarkan aplikasi di Android atau iOS, tetapi dengan kemudahan penggunaan dan akses yang telah kami lihat dari OS Chrome.

Untuk menyematkan halaman web ke rak anda, buka halaman yang ingin anda tambahkan ke dok anda di Chrome. Chrome membolehkan halaman "disematkan" dalam penyemak imbas, tetapi untuk menambahkan halaman ke rak Anda, kita harus masuk ke antara muka menu Chrome. Klik kanan pada ikon menu bertitik tiga di sudut kanan atas paparan anda dan tatal ke bawah senarai sehingga anda menemui "Lebih banyak alat;" anak panah pada pilihan ini. Di sini, anda akan melihat beberapa pilihan, termasuk menu pelanjutan Chrome standard yang tersedia dalam Chrome di platform mana pun. Namun, beberapa pilihan ini hanya terbatas pada perangkat Chrome OS, termasuk "Task Manager" dan, untuk kegunaan kami, "Tambahkan ke Rak."

Setelah anda mengklik "Tambahkan ke Rak", anda akan diberi kotak dialog untuk dilengkapkan. Anda akan melihat ikon halaman web yang akan ditambahkan ke rak anda (ini biasanya berbentuk favicon halaman, dan tidak dapat diubah), bersama dengan nama halaman web (yang dapat anda edit atau pendekkan), dan kotak pilihan untuk dibuka di tetingkap khusus. Sekiranya anda memilih untuk membiarkan kotak ini dicentang, halaman web yang disematkan akan ditambahkan ke rak anda dan mengkliknya akan meluncurkannya di tetingkap bebas, tanpa pilihan untuk membuka tab baru atau memasukkan URL untuk mengalihkan halaman. Untuk beberapa aplikasi (Spotify, Pocket Casts, dll.) Ini sangat sesuai, kerana menjadikan laman web terasa seperti aplikasi bebas. Sekiranya anda mahu halaman itu terbuka tepat di sebelah tab anda yang lain, anda pasti ingin memastikan anda tidak mencentang pilihan tersebut sebelum anda menambahkan halaman tersebut ke rak anda.

Menukar Kedudukan Rak

Seperti bar tugas Windows 10 dan dok MacOS, Chrome OS membolehkan anda mengubah kedudukan rak anda agar sesuai dengan keperluan anda. Mengganti rak di Chrome OS tidak dapat dilakukan dengan menyeretnya, seperti yang anda lakukan di Windows 10, tetapi dapat diposisikan kembali ke kiri dan kanan layar. Untuk mencapai ini, klik kanan di mana sahaja di sepanjang rak untuk membuka menu konteks. Sekiranya anda mempunyai rak yang penuh dengan ikon, anda juga boleh mengklik ikon. Gerakkan tetikus anda ke atas pilihan untuk menyesuaikan kedudukan rak anda, kemudian pilih kiri atau kanan, bergantung pada pilihan anda.

Anda tidak dapat memindahkan rak ke bahagian atas paparan anda, seperti yang anda lakukan di Windows, dan perlu diperhatikan bahawa dok mempunyai slot yang lebih sedikit untuk ikon aplikasi apabila diletakkan di kiri dan kanan paparan anda, seperti yang anda lihat di gambar di bawah.

Autohide Rak

Akhirnya, seperti Windows dan MacOS, rak di Chrome mempunyai kemampuan untuk menyembunyikan dirinya secara automatik ketika tidak digunakan. Dengan dok tersembunyi secara automatik, semua tetingkap anda pada dasarnya akan automatik ke mod skrin penuh setelah dibuka. Ia juga akan menambah sempadan hitam separa telus ke dok anda di desktop, yang menunjukkan bahawa dok berada dalam mod autohide. Untuk mengaktifkan tetapan ini, klik kanan di mana sahaja di dok, seperti yang dijelaskan di atas, dan periksa pilihan "autohide rak". Apabila anda membuka tetingkap Chrome, aplikasi web, atau aplikasi Android di peranti anda, rak akan tersembunyi secara automatik, memberi anda harta tanah skrin penuh untuk menggunakan komputer riba anda, untuk mengedit dokumen, melayari web, dan apa sahaja yang anda ada ingin dilakukan pada Chrome OS.

Untuk mendedahkan rak, gerakkan tetikus anda ke bahagian paling bawah skrin, dan ia akan muncul sebagai tindanan pada tab atau tetingkap semasa anda. Sebaik sahaja anda menggerakkan tetikus dari rak, ia akan menyembunyikannya semula secara automatik.

Laci

Sekiranya rak adalah cara utama kebanyakan orang berinteraksi dengan barisan aplikasi dan perisian Chromebook mereka, laci adalah kawasan Chrome OS yang menyimpan semua perisian tidak penting yang dipasang pada peranti anda. Sebilangan besar orang mungkin ingin mengimbangi aplikasi yang disimpan di rak mereka dengan aplikasi yang mereka gunakan secara berkala, dan itu bermaksud bahawa Laci Aplikasi di dalam Chrome akhirnya akan digunakan secara berkala. Laci di Chrome beroperasi seperti persilangan antara menu Mula di Windows dan Laci Aplikasi di Android, yang masuk akal, kerana kedua-dua sistem berfungsi dengan sangat baik untuk menguruskan aplikasi sambil menjaga kandungan tetap teratur dan mudah dijangkau.

Untuk membuka Laci Aplikasi, cari ikon bulat di sudut kiri bawah paparan anda (atau tekan butang Cari di papan kekunci anda; beberapa peranti yang lebih baru, seperti Pixelbook, mempunyai butang Pembantu Google di sana). Pengguna Windows akan digunakan untuk lokasi ini; di situlah menu permulaan hidup untuk (hampir) setiap lelaran sistem operasi klasik. Laci Aplikasi telah banyak berubah sejak peringkat awal OS Chrome. Meskipun dulu muncul sebagai kotak munculan di desktop Anda, Laci Aplikasi kini menjadi menu mendatar penuh yang naik dari atas perangkat Anda. Setelah sampai di sana, anda akan menemui bar carian Google, yang kelihatan hampir sama dengan yang terdapat pada peranti Pixel yang lebih baru, dan aplikasi terbaru anda dibaca untuk diakses. Di bawahnya, terdapat ikon anak panah menghadap ke atas dengan animasi pantulan berulang. Ketik atau klik ikon itu untuk memasuki Laci Aplikasi penuh dan untuk menyesuaikan pengalaman Chrome OS anda.

Seret dan Lepas dan Folder

Laci Aplikasi mempunyai grid 5 × 5 ikon aplikasi yang berbaris di peranti anda, dengan lima aplikasi teratas yang paling baru anda buka, dan dua puluh di bawah ini adalah senarai lengkap aplikasi anda. Menatal ke bawah akan memuatkan halaman kedua, yang juga menampilkan grid ikon aplikasi 5 × 5 tetapi tanpa menyenaraikan aplikasi terbaru anda. Tidak seperti Android, di mana Laci Aplikasi anda disusun mengikut abjad secara automatik, tanpa usaha dari pihak anda, Chromebook anda hanya menyenaraikan aplikasi mengikut urutan yang ditambahkan ke peranti anda. Ini bererti ada perubahan yang baik Laci Aplikasi anda adalah kekacauan ketika pertama kali membukanya, yang dapat menjadikan pencarian kandungan menjadi tugas sebenar jika anda tidak pasti di mana mencarinya.

Inilah berita baiknya: tidak seperti laci aplikasi Android, Laci Aplikasi ini membolehkan anda menyeret dan melepaskan ikon di mana sahaja anda mahu di laci aplikasi. Mempunyai banyak utiliti yang tidak pernah anda gunakan, tetapi suka berjaga-jaga? Buangkan mereka di bahagian belakang Laci. Gunakan Netflix dengan kerap? Teruskan di hadapan. Kemungkinan pada dasarnya tidak berkesudahan, dan ini menjadikan kaedah yang hebat untuk menjadikan peranti anda seperti milik anda. Menyeret dan menjatuhkan ikon adalah persis seperti kedengarannya: menggunakan tetikus, klik dan tahan ikon, dan kemudian gunakan tetikus anda untuk meletakkannya kembali pada paparan. Untuk memindahkan ikon di sepanjang paparan, anda boleh menyeretnya ke bahagian atas atau bawah paparan anda. Halaman baru tidak akan muncul sehingga anda mengisi halaman aplikasi 5 × 5 penuh.

Pilihan lain di sini, tentu saja, adalah membuat folder seperti Android di dalam Laci Aplikasi untuk membantu mengatur kandungan anda dengan lebih baik. Sekiranya anda menggunakan Gmail dan Inbox, misalnya, anda mungkin mahu menyimpan semua aplikasi mel anda dalam satu folder. Perkara yang sama berlaku untuk banyak aplikasi Google Drive yang mungkin anda miliki di komputer riba anda (Google Drive, Google Docs, Google Sheets, senarai terus dan terus berjalan). Ia membantu memastikan komputer riba anda lebih teratur, dan membantu anda memperibadikan kandungan.

Untuk membuat folder, cukup klik dan tahan atau gunakan jari anda pada peranti yang disentuh untuk menyeret satu ikon ke atas yang lain, sama seperti ia berfungsi di Android dan iOS. Setelah memegang ikon di atas ikon pencocokan lain sebentar, lepaskan tetikus atau jari anda dan folder akan dibuat secara automatik, kosongkan ruang pada peranti anda.

Klik pada folder baru untuk membuka paparan, yang mengambil alih keseluruhan skrin (serupa dengan cara iOS berfungsi). Di bahagian atas paparan ini, anda akan melihat "Folder Tanpa Nama" di semua folder baru anda. Klik ini untuk mengedit nama folder; anda boleh menamakan apa sahaja yang anda mahukan. Untuk menutup folder, cukup klik ikon anak panah di bahagian atas di mana G di Google biasanya berada; untuk menutup keseluruhan Laci Aplikasi, cukup klik di bahagian atas paparan.

Menyahpasang Aplikasi

Ini mudah. Sama ada jalan pintas halaman web yang anda buat secara tidak sengaja, atau anda ingin membuang aplikasi lama atau yang tidak digunakan dari Chromebook anda, App Drawer adalah cara termudah untuk membuang aplikasi anda. Tidak seperti Windows 10, yang mengharuskan anda membuka permintaan Nyahpasang Aplikasi di Pusat Komando, Chrome OS memperlakukan aplikasi lebih serupa dengan cara mereka diperlakukan dalam persekitaran telefon pintar, seperti iOS atau Android. Di sana, aplikasi dapat dicopot pemasangan dengan menekan lama atau dengan menyeret aplikasi ke ikon "Nyahpasang", bergantung pada platform yang Anda gunakan.

Untuk menyahpasang aplikasi dari Chrome OS, cari aplikasi di Laci Aplikasi anda dan klik kanan untuk memunculkan menu kontekstual. Di bahagian bawah, anda akan melihat tiga pilihan yang berbeza: Pilihan, yang mungkin atau tidak mungkin berwarna abu-abu bergantung pada aplikasinya (juga, aplikasi Android tidak akan menunjukkan ini sama sekali), Buang dari Chrome, dan Maklumat Aplikasi. Untuk menghapus aplikasi, ketuk "Hapus dari Chrome" untuk mencopot pemasangan aplikasi secara otomatis, atau pilih "Info Aplikasi" untuk memunculkan halaman info, yang akan menampilkan bagaimana aplikasi dibuka, ukuran aplikasi pada penyimpanan flash perangkat Anda peranti, keupayaan untuk menyematkan atau melepas pin aplikasi ke rak anda, dan ikon Buang. Ketik atau klik Buang, kemudian terima arahan.

Aplikasi Android juga dihapus dengan cara ini, meskipun alih-alih membaca "Hapus dari Chrome" di menu kontekstual ketika Anda mengklik kanan pada ikon, Anda akan melihat pilihan untuk Nyahpasang aplikasi dari perangkat anda. Prosesnya, bagaimanapun, adalah sama. Akhirnya, terdapat segelintir aplikasi yang tidak dapat anda hapus dari peranti anda, termasuk Chrome (tidak menghairankan), Kedai Web dan Play Store, dan aplikasi Dapatkan Bantuan.

Sematkan ke Rak

Menyematkan aplikasi ke rak anda dilakukan melalui Laci Aplikasi anda, dan kaedah untuk menyematkannya lebih mudah daripada cara anda menyematkan halaman web. Buka Laci Aplikasi anda dengan menekan ikon di sudut kiri bawah atau mengetuk kekunci Cari di Chromebook anda. Cari aplikasi yang ingin anda tambahkan ke rak anda, kemudian klik kanan pada ikon untuk membuka menu kontekstual. Pilih Pin ke Rak, dan ikon anda akan muncul di paling kanan rak anda. Malangnya, saat ini tidak ada cara untuk menyematkan folder ke rak anda, jadi anda harus membuat pembayaran dengan ikon aplikasi tunggal.

Tweak lain

Desktop, rak, dan Laci Aplikasi membentuk sebagian besar cara untuk menyesuaikan peluncur peranti anda, tetapi mereka sama sekali tidak hanya cara. Fleksibiliti Chrome memungkinkan beberapa perubahan serius terhadap cara kerja Chromebook anda, dan juga membolehkan anda merasa lebih selesa di rumah dengan peranti anda. Kedua-dua pilihan ini tidak boleh digunakan oleh pengguna Chrome biasa, tetapi ada baiknya mengetahui bahawa pilihan seperti ini ada, dan perlu diingat bahawa pengalaman Chromebook anda sebenarnya dapat disesuaikan. Mari kita lihat.

Tema Penyemak Imbas

Pertama, kami mempunyai tema penyemak imbas, yang membolehkan antara muka utama Chromebook anda - penyemak imbas - disesuaikan dan diwarnakan semula dengan cara yang sesuai dengan estetika peribadi anda sendiri. Tema Chrome cukup digemari atau ketinggalan secara keseluruhan; sebahagian daripadanya kelihatan luar biasa, tetapi sebahagiannya kelihatan agak lusuh, jadi anda ingin menggali cerucuk dalam talian sebelum anda betul-betul memilih yang sesuai dengan anda. Namun, mengingat berapa banyak masa yang anda habiskan dalam antara muka Chrome pada Chromebook anda, adalah idea yang baik untuk menjadikannya seperti yang anda mahukan. Anda boleh melihat-lihat kedai tema di Kedai Web Chrome di sini. Tema Chrome berkembang di setiap komputer yang anda log masuk, jadi ingatlah bahawa mengubah tema anda di Chromebook juga akan mengubah tema di desktop atau PC kerja anda.

Sambungan Pelancar Aplikasi

Akhirnya, bagi mereka yang bukan peminat antara muka Laci Aplikasi standard di dalam Chrome, anda boleh menggunakan pelanjutan untuk mengubah cara anda melancarkan aplikasi dalam OS Chrome. Sambungan ini tidak mengubah radikal bagaimana komputer anda berfungsi, tetapi jika anda betul-betul di sebalik antara muka pelancar Chrome standard, melancarkan aplikasi anda menggunakan pelanjutan dari Kedai Web Chrome adalah pertaruhan terbaik anda yang seterusnya, terutamanya jika menggunakan sesuatu seperti Nova Launcher atau yang lain Aplikasi mesra Android.

Terdapat sejumlah pilihan pelancar aplikasi di Kedai Web Chrome, termasuk Peluncur Aplikasi oleh Grzegorz Lachowski, yang memberi Anda pilihan untuk menyimpan daftar pintasan aplikasi di dalam Chrome, di sebelah kanan bar URL anda. Aplikasi serupa oleh tlintspr membolehkan utiliti yang sama; kedua-duanya dinilai tinggi di Kedai Web Chrome. Pelancar Aplikasi Sederhana membuat pilihan senarai, bukannya menunjukkan grid penuh, yang berfungsi lebih baik pada komputer yang mesra tetikus semasa, sementara Halaman Aplikasi Tab Baru menggunakan halaman tab baru di dalam Chrome untuk memaparkan aplikasi anda, lengkap dengan latar belakang tersuai dan pilihan untuk menyusun semula aplikasi anda (serupa dengan Launchpad pada Mac). Tidak satu pun dari ini adalah sambungan yang mesti ada, tetapi ia adalah pilihan yang baik untuk sesiapa sahaja yang ingin menyesuaikan komputer mereka sendiri di luar yang dibenarkan oleh pelancar lalai semasa di Chrome.

***

Pada penghujung hari, OS Chrome tidak dapat disesuaikan seperti platform seperti Android, atau bahkan Windows. Batasan di sekitar Chrome OS boleh menyebabkan Chromebook merasa jauh lebih terhad daripada sepupu mudah alih mereka, di mana pelancar khusus dapat mengubah sepenuhnya rasa telefon anda dalam penggunaan sehari-hari. Itu tidak bermaksud tidak ada pelbagai cara untuk menggunakan alat yang diberikan Chrome untuk mengubah cara kerja Chromebook anda. Sebenarnya, penyederhanaan OS Chrome membolehkan anda mengubah bahagian peluncur yang diperlukan - kertas dinding desktop anda, susunan aplikasi, aplikasi yang anda simpan di rak anda - tanpa memaksa anda untuk menyusun semula komputer anda secara berterusan.

Apakah tweak kegemaran anda untuk pelancar OS Chrome? Ada aplikasi atau pelanjutan kegemaran? Beritahu kami dalam komen di bawah!

Recent Posts