Cara Memasang dan Menggunakan SSD (Solid-State Drive)

Gambar 1 dari 6

Cara Memasang dan Menggunakan SSD (Solid-State Drive)Cara memasang SSD
Pelabuhan SSD
Port motherboard
Cara memasang SSD
Cara memasang SSD
Cara memasang SSD
  • Cara membina PC: Panduan dalam talian untuk membina komputer anda sendiri dari awal
  • Cara membezakan casing PC
  • Cara memasang bekalan kuasa
  • Cara memasang papan induk
  • Cara Memasang pemproses Intel
  • Cara memasang pemproses AMD
  • Bagaimana / Tempat Memasang Kabel / Kabel PC dengan betul untuk SSD, Suis Panel, dan Banyak Lagi
  • Cara Memasang Pemacu Keras Baru atau Pemacu SSD pada PC
  • Cara Memasang dan Menggunakan SSD (Solid-State Drive)
  • Cara Memasang Pemacu Optik
  • Cara memasang kad grafik
  • Cara memasang kad pengembangan
  • Cara memasang semula kes PC

Sama ada anda memilih pemacu keadaan pepejal (SSD) yang lebih murah dengan kapasiti yang lebih rendah atau yang lebih mahal dengan penyimpanan 1-2 terabyte (TB), memasang satu adalah tugas yang agak mudah. SSD tidak ternilai bagi mereka yang memerlukan masa memuat pantas di komputer mereka. Walaupun peranti tertentu ini mahal berbanding pemacu cakera keras (HDD), peningkatan prestasi yang anda terima menebusnya.

Tidak kira sama ada anda melakukan peningkatan dan cuba menghidupkan kehidupan baru ke dalam PC atau anda ingin membina komputer tersuai, artikel ini menunjukkan cara memasang SSD di sistem anda dengan betul.

Perkara yang Perlu Diketahui Sebelum Memasang SSD

Sekiranya anda baru mengganti / menaik taraf peranti storan komputer, ada beberapa perkara yang harus anda ketahui sebelum membuka casing komputer anda dan bermain-main.

Anda harus mempunyai dua tujuan; salah satunya adalah agar komputer anda berjalan seperti yang anda mahukan, dan dua daripadanya adalah mencegah kerosakan. Terdapat langkah berjaga-jaga yang boleh anda lakukan untuk menjadikan proses penggantian menjadi transaksi yang lancar.

  1. Cabut sumber kuasa: Ini mungkin kelihatan jelas, tetapi adalah perkara mudah untuk dilupakan apabila anda teruja dengan SSD baru anda. Cegah kejutan elektrik kepada diri sendiri atau perkakasan anda dan cabut plagnya.
  2. Berhati-hati dengan pakaian anda: Gelang, cincin, atau lengan longgar dapat menyebabkan masalah dan menghalangi. Anda mungkin tidak menghadapi masalah itu secara khusus, tetapi berhati-hati dengan pakaian anda yang statik.
  3. Berhati-hati dengan statik: Terdapat beberapa perdebatan mengenai kemungkinan anda merosakkan perkakasan komputer dengan elektrik statik. Untuk berhati-hati, gunakan gelang ESD atau tikar statik untuk mengelakkan kerosakan elektrik pada komponen dan komponen mikro komputer anda.
  4. Baca arahan pengeluar: Walaupun artikel ini adalah tutorial yang sangat baik, beberapa pengeluar mempunyai arahan khusus untuk membantu anda.
  5. Terus Teratur: Tidak ada kegembiraan yang lebih besar daripada membuka casing komputer dan melihat semua penyambung dan perkakasan tersimpan dengan kemas dan selamat di tempatnya. Rancangkan tempat untuk meletakkan SSD baru dan kabel yang menyertainya, kemudian siapkan alat anda dan mula bekerja.

Memahami Kabel SSD / HDD

sata-ssd-sambungan

Sebelum anda memulakan pemasangan SSD baru anda, mari tutup kabel yang digunakan untuk menyambungkan pemacu baru ke PC atau komputer riba anda.

Mengenai Kabel SATA

Kabel SATA (Serial Advanced Technology) adalah aksesori yang digunakan untuk PC yang lebih baru untuk menghubungkan SSD, HDD, dan pemacu Optik ke papan induk. Penting untuk mengetahui bahawa port atau kabel SATA mungkin dinilai dengan kadar pemindahan 3/6 + GB / saat, tetapi itu tidak bermaksud anda benar-benar memperoleh kelajuan tersebut.

Masalah dengan HDD, bahkan yang berkelajuan 7200+ RPM, adalah bahawa mereka masih hanya piring berputar, dan anda hanya dapat membaca / menulis data secepat pemacu mampu. Senario ini adalah di mana SSD dimainkan. Oleh kerana SSD adalah peranti penyimpanan kilat, mereka membaca / menulis data dengan lebih cepat kerana ia benar-benar elektronik dan bukannya mekanikal dan elektronik. Tambahan pula, SSD menulis dalam blok dan bukannya sektor.

Mengenai Penyambung Kuasa SATA

Penyambung kuasa SATA memberikan kuasa sebenar ke peranti dan dipasang ke unit bekalan kuasa (PSU). Secara umumnya, penyambung kuasa SATA berada di hujung wayar dari PSU dan biasanya berwarna hitam.

Cara Memasang SSD

sambungan papan induk

PETUA # 1: Pastikan SSD anda dipasang ke port SATA bernombor terendah pada papan induk anda apabila digunakan sebagai pemacu but lalai. Cadangan ini memastikan keserasian yang lebih baik untuk boot yang boleh dipercayai, dan juga memastikan ia sesuai dengan proses boot biasa yang biasa.

PETUA # 2: Untuk prestasi membaca / menulis terbaik, "SATA3" atau lebih tinggi kabel dan pemacu yang terbaik. Perhatikan bahawa ini tidak bermaksud "port tiga" pada papan induk anda; ini bermaksud jenis sambungan SATA, serupa dengan USB 2.0 dan USB 3.0.

PETUA # 3: Beberapa pengeluar menyertakan sekumpulan arahan khusus untuk pemacu tertentu, jadi berhati-hatilah untuk menyemak sebarang maklumat yang disertakan dengan produk tersebut.

Catatan : Anda kemungkinan besar memerlukan penyesuai ruang pemacu yang menukar SSD 2.5 inci ke lebar 3.5 inci untuk dimasukkan ke dalam slot ruang pemacu. Walau bagaimanapun, beberapa casing PC mungkin merangkumi teluk 2,5 inci untuk kegunaan. Periksa kes atau manual anda sebelum membeli SSD baru.

Sekarang setelah anda melihat asas keselamatan dan pengetahuan, inilah masanya untuk memulakan pemasangan SSD yang sebenarnya.

Langkah 1: Pasangkan SSD ke Teluk

muat-ssd-ke-drive-bay

Sebilangan besar SSD sesuai di ruang pemacu komputer riba 2.5 inci, yang mungkin tidak berfungsi di PC desktop. Beberapa pemacu keadaan pepejal termasuk pendakap pemasangan untuk menahannya di ruang pemacu dengan betul, jadi pasangkan pemacu ke penyesuai sebelum anda memulakannya.

Seterusnya, cari ruang pemacu 3.5 inci jika anda tidak mempunyai ruang seluas 2.5 inci. Berhati-hatilah untuk tidak menggunakan rongga terbuka yang mempunyai potongan di bahagian depan casing, kerana ini adalah untuk pembaca kad memori dan pemacu DVD / Blu-Ray yang memenuhi celah terbuka.

Sekiranya casing PC anda mempunyai rel pemacu atau kelengkapan tanpa skru, baca manual casing untuk mendapatkan petunjuk mengenai pemasangan SSD baru anda. Untuk jenis casing lain, geser cakera keras ke ruang pemacu ganti sehingga lubang skru di sisi pemacu sejajar dengan lubang di ruang pemacu. Cakera diikat dengan empat skru, dua di kedua sisi casing.

Langkah 2: Pasangkan Kabel Kuasa SATA ke SSD

sambung-kuasa-kabel-ke-ssd

Cari penyambung yang betul dari bekalan kuasa anda dan pasangkan ke bahagian belakang SSD anda. Ia hanya berlaku dalam satu cara, dan biasanya klik apabila disambungkan.

Catatan: Berhati-hatilah semasa menyambungkan penyambung SATA ke SSD, kerana tekanan ke bawah dapat memecahkan klip, dan tanpanya, palam kuasa tidak akan tetap di tempatnya.

Langkah 3: Pasangkan Kabel Data SATA ke SSD

sambung-sata-data-kabel-ke-ssd

Tidak seperti IDE, SATA menggunakan penyambung nipis yang ringkas untuk membawa data. Kabel ini lebih kecil daripada kabel kuasa SATA. Papan induk biasanya akan dihantar dengan beberapa kabel SATA, jadi keluarkan salah satu dari kotak tersebut. Masukkan palam data SATA ke belakang SSD dengan lembut. Seperti soket SATA papan induk, ia hanya akan dipasang dengan satu cara dan klik apabila disambungkan dengan betul.

Sekali lagi, berhati-hatilah semasa anda memasang penyambung kabel SATA ke soket, kerana tekanan ke bawah dapat mematahkan penyambung dan mengelakkan kabel SATA dari terpasang.

Langkah 4: Sambungkan Kabel Data SATA ke Motherboard

Cari port SATA yang tersedia di papan induk anda. Penyambung SATA biasanya terletak di kanan bawah papan dan harus mempunyai nombor. Semakin rendah nombor port SATA, lebih awal inputnya berada dalam rantai but pada PC anda. Sebagai contoh, "SATA1" atau "SATA 1" biasanya menjadi perangkat boot pertama, diikuti oleh "SATA2" atau "SATA 2."

Sekiranya memasang lebih daripada satu pemacu, pastikan pemacu "boot" disambungkan ke port bernombor paling rendah. Periksa manual motherboard untuk memastikan bahawa semua port melakukan perkara yang sama. Beberapa port SATA sering disediakan untuk persediaan Redundant Array of Independent Disk (RAID).

Semasa menyambungkan kabel SATA ke papan induk, ia hanya akan dipasang dengan satu cara. Anda mesti mendengar satu klik apabila kabel disambungkan dengan betul.

Cara Memindahkan Data dari Drive Lama ke Yang Baru

Sama ada anda menggunakan SSD sebagai tambahan kepada pemacu yang ada, atau melakukan pertukaran sepenuhnya, anda perlu memindahkan permainan dan perisian anda ke yang baru. Inilah pilihannya.

Kaedah 1: Pindahkan Fail dari Drive ke Drive di Windows

Windows menjadikan fail bergerak mudah. Di bawah ‘Tetapan’ dan ‘Komputer Saya’, anda akan menemui senarai folder yang mengandungi fail pada sistem anda.

Setelah SSD anda dipasang dengan betul, seperti yang dijelaskan di atas, pemacu baru muncul di Windows. Anda boleh mengakses sifat setiap folder dan memindahkannya ke SSD baru.

Kaedah Kedua: Gunakan Perisian Pihak Ketiga untuk Memindahkan Fail

Beberapa program pihak ketiga menawarkan pengklonan cakera atau fungsi penyalinan cakera jika anda perlu memindahkan seluruh pemacu anda, termasuk Windows. Beberapa SSD sudah dilengkapi dengan perisian, tetapi jika tidak, anda boleh mencari secara dalam talian untuk mencari yang dapat memenuhi keperluan khusus anda.

Cara Memasang Windows ke SSD

Boleh dikatakan, salah satu cara yang paling berguna untuk menggunakan SSD adalah dengan memasang sistem operasi anda pada pemacu keadaan pepejal. Melakukannya secara drastik akan meningkatkan masa boot dan secara amnya meningkatkan semua kelajuan membaca / menulis data lain.

Memasang Windows ke Mesin Baru dengan SSD

  1. Langkah pertama memasang Windows ke SSD pada mesin baru adalah memastikan bahawa pemacu cukup besar untuk menampung keseluruhan sistem operasi. Biasanya, 120GB akan mencukupi, dan 250GB mempunyai banyak ruang untuk semua sistem operasi semasa.
  2. Langkah seterusnya adalah memasang pemacu, mengikuti arahan yang diberikan di bahagian sebelumnya. Sekiranya anda merancang untuk melakukan dual-boot (menggunakan SSD dan HDD,) adalah bijak untuk memasang SSD hanya untuk mengelakkan percampuran semasa memasang sistem operasi anda.
  3. Langkah berikut adalah menghidupkan komputer dan memasukkan media pemasangan pilihan anda, biasanya cakera atau pemacu USB. Benarkan sistem operasi memasang dan mengemas kini sebelum mematikan komputer jika anda juga merancang untuk memasang HDD.
  4. Akhirnya, but komputer anda dan tekan kekunci untuk memasuki but tetapan lanjutan (untuk kebanyakan motherboard ini adalah kunci F, seperti F2 atau F10.) Cari skrin pesanan but, dan pastikan bahawa SSD di mana OS anda dipasang. pertama.

Memindahkan Windows dari HDD ke SSD pada Komputer Sedia Ada

  1. Langkah pertama untuk memasang Windows ke SSD dengan mesin yang ada adalah sama seperti pada mesin baru. Pastikan pemacu cukup besar untuk menahan seluruh sistem operasi, dan sambungkan SSD ke komputer.
  2. Langkah seterusnya adalah membuat imej sistem mesin semasa anda, ini dapat dilakukan dengan masuk ke dalam komputer anda Panel kawalan, memilih Sandarkan dan Pulihkan, dan kemudian memilih Buat imej sistem.
  3. Kemudian, anda akan memilih partisi yang anda ingin salin ke gambar sistem. Pastikan bahawa anda telah memilih Pemacu Windows (biasanya ini adalah pemacu C:). Ia memerlukan masa dari 30 minit hingga satu jam untuk membuat imej sistem.
  4. Langkah seterusnya adalah memasang salinan Windows baru ke SSD. Ini dilakukan dengan menggunakan Windows Media Creation Tool (yang boleh didapati di laman web Microsoft) untuk membuat media pemasangan pada peranti lain. Cukup pilih SSD sebagai peranti yang hendak dipasang Windows.
  5. Gantikan HDD anda dengan SSD baru dan boot komputer anda. Masukkan tetapan but lanjutan dan boot sistem dari SSD. Apabila persediaan siap, anda akan diberi pilihan untuk memasukkan tetapan pembaikan. Lakukan, dan kemudian pilih Pilihan Lanjutan, dan pilih Pemulihan Imej Sistem.
  6. Cukup klik melalui petunjuk penyediaan yang tinggal, dan komputer anda akan boot sistem operasi anda dari SSD.

Seperti yang anda lihat, pemasangan dan penyediaan SSD untuk komputer anda tidak begitu sukar. Cukup periksa semula sambungan anda dan ingatlah untuk mengikat diri sebelum mengendalikan elektronik yang berpotensi sensitif. Berhati-hati semasa menyambungkan kabel dan tentukan pendekatan pemulihan data anda sebelum memulakan pemasangan.

Recent Posts