Ruang Penyimpanan Windows 8: panduan cara

Storage Spaces adalah ciri baru di Windows 8 (dan rakan pelayannya, Windows Server 2012) yang dapat mengubah cara anda menyimpan dan mengakses fail. Teknologi ini membolehkan anda menggabungkan kapasiti penyimpanan beberapa cakera ke dalam "kolam" penyimpanan, kemudian mengukirnya namun anda ingin membuat sebilangan cakera maya yang dipesan lebih awal. Tepatnya, cakera maya inilah yang dirujuk oleh Microsoft sebagai ruang simpanan.

Ruang Penyimpanan Windows 8: panduan cara

Apa ruang simpanan

Sekiranya anda pernah menggunakan sistem operasi Windows Home Server (sekarang dihentikan), ceramah kumpulan penyimpanan ini tidak asing lagi bagi anda. Home Server menyertakan ciri unik yang disebut Drive Extender yang membolehkan anda menyimpan fail peribadi dan sandaran anda ke volume maya yang, pada hakikatnya, dapat tersebar di beberapa cakera fizikal. Kapasiti penyimpanan perkakas pelayan rumah anda dapat diperluas secara dinamis dengan menghubungkan jenis pemacu dalaman atau luaran dan menambahkannya ke kolam.

Jalan Lintas

Klik di sini untuk panduan langkah demi langkah kami untuk membuat ruang simpanan pertama anda di Windows 8

Secara amnya, begini cara Ruang Penyimpanan berfungsi juga; tetapi kedua-dua teknologi itu tidak sama. Ruang Penyimpanan jauh lebih hebat daripada Drive Extender; dan, yang penting, jumlah Drive Extender tidak serasi dengan Windows 8. Sekiranya anda mempunyai kumpulan Drive Extender yang ada dan anda mahu memindahkannya ke OS baru, anda perlu menyalin fail secara berasingan dalam Home Server.

Perkara lain yang perlu diperhatikan ialah ruang penyimpanan bukan jumlah RAID. Yang pasti, mereka menggunakan prinsip yang serupa: idea menggabungkan banyak cakera fizikal ke dalam satu volume maya adalah asas RAID, dan seperti yang akan kita bincangkan di bawah, ruang penyimpanan boleh menggunakan teknik pencerminan dan pariti gaya RAID untuk menyimpan data anda selamat.

Walau bagaimanapun, sistem ini dirancang untuk menjadi lebih fleksibel dan lebih mudah ditadbir, dan cuba memikirkan ruang penyimpanan dari segi tahap dan konsep RAID konvensional kemungkinan akan menyesatkan anda. Mengumumkan kedatangan teknologi di blog Building Windows 8, Steven Sinofsky (yang kemudian menjadi ketua pengembangan Windows) mengesahkan dengan tidak pasti: "nomenklatur RAID tidak digunakan."

Memahami kolam

Sekiranya anda ingin memanfaatkan Ruang Penyimpanan, anda mesti membuat sekurang-kurangnya satu kumpulan disk untuk menempatkan pemacu maya anda. Kami menunjukkan kepada anda bagaimana melakukan ini (dan cara menyediakan ruang simpanan pertama anda) dalam panduan ini.

Jumlah cakera yang anda gunakan di kolam anda bergantung kepada anda. Secara rasmi kumpulan boleh menyokong jumlah pemacu yang tidak terhad, jadi had atas hanya ditentukan oleh perkakasan anda; Microsoft mengatakan bahawa teknologi telah berjaya diuji dengan "ratusan pemacu".

Sama, mungkin untuk membuat kumpulan yang hanya mengandungi satu cakera. Ini mungkin kelihatan sia-sia, tetapi ia membolehkan anda membuat ruang simpanan yang dapat diperluas dengan mudah dengan menambahkan pemacu kedua ke kolam di kemudian hari.

Namun, ada manfaat besar menggunakan banyak pemacu, kerana ini memungkinkan Anda memanfaatkan pelbagai pilihan ketahanan ruang penyimpanan, yang akan kita bincangkan di bawah. Menggunakan lebih dari satu cakera juga dapat meningkatkan prestasi, kerana memungkinkan Windows 8 membaca dan menulis data dari banyak pemacu sekaligus. Walau bagaimanapun, jangan mengharapkan pemindahan fail yang sangat pantas, dengan alasan yang akan kami kaji kemudian.

Ketahuilah bahawa apabila anda menambah cakera ke kolam, ia benar-benar dihapus dan tidak dapat diakses oleh Windows. Anda tidak dapat mengaksesnya melalui Penjelajah, atau menyimpan fail biasa ke dalamnya secara langsung; dan jika anda mengeluarkannya dari kolam, ia perlu diformat semula sebelum anda dapat menggunakannya semula. Anda tidak boleh menambahkan partisi tertentu sahaja ke kumpulan, sama ada: keseluruhan cakera atau tidak ada.

Recent Posts