Ulasan Pemain Nexus

Harga £ 79 semasa dikaji semula

Walaupun berjaya batang penstriman Chromecast, yang perlahan-lahan merevitalisasi seluruh industri sejak dilancarkan pada tahun 2013, Google tidak mempunyai rekod hebat di arena TV pintar. Ia perkakas TV Google pertama canggung dan kikuk, dan Nexus Q sfera, dilancarkan bersama tablet Nexus 7 yang asli, tidak pernah berhasil dipasarkan sama sekali.

Ulasan Pemain Nexus

Pemain Nexus (dihasilkan oleh Asus), sekurang-kurangnya, telah mengatasi rintangan yang terakhir, tetapi akan mengalami kesulitan yang sesuai dengan kejayaan luar biasa Chromecast.

google-nexus-player-dari-atas

Ulasan Pemain Nexus: berapa harganya dan berapa harganya?

Kesukaran utama yang harus diatasi oleh Pemain Nexus adalah harganya, yang pada harga £ 80 menjadikannya hampir tiga kali lebih mahal daripada Chromecast.

Dan tambahan £ 50, nampaknya, tidak akan memberi anda sedikit pun. Pada dasarnya, Pemain Nexus adalah Chromecast dengan loceng dihidupkan. Sekiranya anda mahu, anda dapat menggunakannya sama seperti Chromecast asas, menghantar kandungan video dan tab penyemak imbas dari aplikasi telefon pintar, TV atau tablet anda ke layar TV anda. Tetapi ia juga dapat digunakan sebagai streamer mandiri, dengan cara yang serupa dengan Amazon Fire TV dan Roku 3.

Untuk tujuan itu, Nexus Player berbentuk kepingan adalah peranti yang lebih hebat dan berkemampuan daripada Chromecast standard. Ia mempunyai Wi-Fi 802.11ac dual-band dan bukannya 802.11n single-band, jadi jika spektrum 2.4GHz terlalu sesak, anda boleh beralih ke 5GHz untuk streaming tanpa gangguan.

google_nexus_player_c_1184

Ia juga jauh lebih hebat, membungkus pemproses Intel Atom 1.8GHz quad-core, grafik PowerVR Series 6, 1GB RAM dan 8GB storan, dan kuasa kuda tambahan inilah yang membolehkannya bertindak sebagai streamer TV mandiri. Termasuk dalam kotak adalah alat kawalan jauh Bluetooth, dilengkapi dengan mikrofon yang membolehkan anda mencari dengan perintah suara; anda juga boleh menghubungkan pengawal permainan melalui Bluetooth.

Walaupun begitu, tidak banyak cara penyambungan fizikal. Di bahagian belakang peranti anda akan menemui output HDMI bersaiz penuh, yang mengeluarkan video pada resolusi hingga 1,920 x 1,080 dan 60Hz, soket kuasa DC dan port mikro-USB, tetapi tidak ada output audio digital atau analog khusus, dan juga soket Ethernet. Dan tidak ada cara rasmi untuk menambahkan periferal atau storan menggunakan port USB, baik - Google meletakkannya di sana sebagai cara bagi pembangun untuk menguji dan menyahpepijat aplikasinya. (Mungkin, tapi jauh dari terus terang.)

Ulasan Pemain Nexus: prestasi dan kebolehgunaan

Persediaan tidak begitu lancar seperti di Chromecast. Anda akan mendapati diri anda bermain-main dengan alat kawalan jauh untuk memasukkan kata laluan Wi-Fi, dan kami terpaksa menghidupkan semula peranti beberapa kali sebelum kami dapat melihatnya sebagai peranti serasi dengan Google Cast dari peranti mudah alih kami.

Namun demikian, dengan menggunakan Nexus Player sebahagian besarnya bebas dari masalah. Antaramuka responsif dan mudah digunakan, menyajikan saranan penggulungan mendatar pada skrin utama, jalan pintas ke pelbagai perkhidmatan Google Play, serta aplikasi atau permainan yang mungkin anda pasang di bawah.

antara muka google-nexus-player

Pencarian dilakukan dengan suara, sama ada dengan memilih ikon mikrofon di bahagian atas skrin utama atau dengan mengklik butang pada alat kawalan jauh dan berbicara dengannya, dan ia berfungsi dengan cemerlang.

Hampir setiap carian yang kami jalankan dikenali dengan tepat dan seketika; hanya memalukan bahawa ia tidak berfungsi dalam setiap aplikasi. Walaupun anda boleh mencari suara di perpustakaan kuliah TV TED, dalam aplikasi Netflix anda harus memasukkan teks dengan bersungguh-sungguh, watak demi watak, menggunakan papan kekunci pada skrin.

Ulasan Pemain Nexus: kandungan dan permainan

Kejayaan mana-mana streamer ditentukan oleh kandungan yang ada, dan di depan ini Nexus Player mengecewakan. Hanya aplikasi dan yang telah disesuaikan dan diluluskan untuk platform Android TV yang muncul di kedai, dan pilihannya tipis, terutama ketika datang ke kandungan UK.

Pada masa penulisan, tidak ada aplikasi iPlayer, tidak ada Pemain ITV, 4oD, Permintaan 5 atau apa-apa dari Sky. Berbanding dengan saingan (Roku langsung muncul), ini adalah persembahan yang lemah. Anda sekurang-kurangnya boleh memasang Netflix, dan mereka yang berminat untuk streaming di rangkaian tempatan boleh memasang Plex dan VLC.

Bagi mereka yang berminat menggunakan kemudahan Google Cast untuk menonton BBC iPlayer dari aplikasi mudah alih, perlu diperhatikan bahawa Nexus Player mengalami masalah yang sama dengan Chromecast: kerana ketidakcocokan output HDMI 60Hz dan output TV BBC 25fps, kebanyakan program mengalami penghakiman yang menjengkelkan, yang paling ketara dalam tangkapan bergerak pantas dan panning.

google-nexus-player-with-remote-and-gamepad

Perkara yang sama boleh dikatakan untuk pemilihan permainan semasa. Walaupun judul yang tersedia kebanyakannya berkualiti, dan telah disesuaikan dengan baik untuk berfungsi di layar lebar, pelbagai judulnya tidak begitu luas.

Lebih buruk lagi, sebahagian besar yang ada disasarkan khusus untuk pemilik pengawal permainan dan tidak akan berjalan jika anda tidak mempunyai sambungan. Oleh itu, untuk memanfaatkan aspek ini dari Pemain Nexus, anda perlu membeli alat kawalan. Pengawal tongkat dwi-analog rasmi yang dihasilkan oleh Asus akan memberi anda harga £ 35 yang cukup tinggi, tetapi pilihan tajuk yang terhad bermakna bahawa kami tidak yakin ia patut diperhatikan - sekurang-kurangnya.

Ulasan Pemain Nexus: keputusan

Memandangkan masa, kami yakin pemilihan aplikasi dan permainan Android TV akan bertambah baik, terutamanya kerana platform ini mendapat sokongan pengeluar TV besar seperti Sony, Sharp dan Philips.

pemain nexus-dengan-jarak jauh

Kecuali anda terdesak untuk bermain permainan Android di TV anda, kami mencadangkan anda memilih yang lain. Anda dapat menjimatkan £ 50 dan membeli Chromecast: ia tetap merupakan kaedah streaming yang sangat mudah dan murah dari aplikasi tertentu ke TV anda. Atau anda boleh membelanjakan jumlah yang sama untuk streamer mandiri saingan: Amazon Fire TV atau Roku 3 kedua-duanya menawarkan rangkaian kandungan UK yang lebih luas, termasuk BBC iPlayer.

Sekarang Nexus Player tidak cukup untuk menjamin cadangan. Kandungannya, terutama dari perspektif UK, lemah dan juga mahal, terutamanya jika anda menambahkan kos pengendali permainan.

Recent Posts