Cara Memperbaiki Kesalahan Monitor PnP Generik

Adakah anda membeli monitor permainan Acer melengkung terkini, memasangnya, dan mengklik dua kali untuk memulakan permainan kegemaran anda? Atau mungkin anda akhirnya mendapat skrin 4K itu dan sekarang ingin menonton sesuatu di Netflix. Namun, bahkan sebelum mengemas monitor lama anda, anda melihat ada masalah dengan yang baru - penyelesaiannya tidak betul. Mungkin anda teruja untuk menikmati kehidupan pada tahun 1920 × 1024 tetapi sistem operasi anda mempunyai rancangan lain - ia membuat anda terus terjebak pada ukuran 1024 × 728.

Tidak ada antara kita yang suka apabila ini berlaku dan malangnya, ia berlaku lebih kerap daripada yang sepatutnya. Melihat garis Monitor Generik PnP di tetingkap pemacu boleh membuatkan anda ingin mencabut rambut.

Tetapi, kebanyakan orang membuat kesepakatan yang lebih besar daripada yang diperlukan. Dalam artikel ini, kami akan menerangkan mengapa ralat ini berlaku, maksudnya, dan bagaimana anda boleh memperbaikinya atau menanganinya.

Monitor PnP Generik: Penjelasan

Bertentangan dengan kepercayaan popular, monitor PnP generik bukanlah jenis monitor. Juga bukan sebutan untuk produk murah atau luar jenama. Label ini digunakan oleh sistem operasi ketika tidak dapat mengenal pasti nombor model, atau ketika tidak mengenali / memiliki pemacu yang betul.

Seperti kebanyakan perkakasan, monitor (terutamanya versi generasi baru) dilengkapi dengan pemacu. Ini membolehkan anda memanfaatkan pelbagai fungsi tertentu. Secara sederhana, monitor berfungsi lebih baik, atau sekurang-kurangnya seperti yang diharapkan, ketika OS anda menggunakan pemacu yang sesuai.

Oleh itu, istilah "monitor PnP generik" tidak lain adalah peringatan bahawa perkara mungkin tidak berjalan lancar seperti yang anda rancangkan. Ini merupakan petunjuk bahawa PC anda sukar mengesan monitor luaran. Ini tidak bermaksud bahawa anda sebenarnya tidak boleh menggunakannya.

Apa yang Menyebabkan Ralat?

Mengenai mengapa ralat ini berlaku, di sinilah perkara menjadi menarik. Dalam banyak kes, ini berkaitan dengan masalah sambungan. Inilah sebab mengapa kebanyakan orang mengaitkan mesej "monitor PNP generik" dengan produk yang murah.

Anda boleh menyambungkan monitor anda ke kad grafik melalui kabel yang berbeza. VGA pernah menjadi standard, dunia beralih dan beralih ke DVI, kemudian HDMI ikut serta, dan seterusnya. Pada masa ini, kad grafik dapat menampung sekurang-kurangnya dua jenis sambungan, seperti kebanyakan monitor.

Namun, ini tidak bermaksud semua kabel dibuat sama atau memberi anda kualiti yang sama. Ini juga tidak menjamin bahawa kad grafik anda, atau PC anda, akan mengenali semua kemungkinan sambungan.

Oleh itu, masalahnya kadangkala berpunca dari kabel itu sendiri. Sambungan antara kad grafik dan monitor mungkin tidak optimum ketika menggunakan VGA melalui kabel DVI, HDMI melalui VGA, dll.

Kemudian ada perkakasan yang selalu rosak. Ada yang tidak betul dengan monitor anda; ia masih boleh berfungsi tetapi tidak cukup untuk PC anda menetapkannya ke resolusi yang dikehendaki.

Dalam kes lain, kabel itu sendiri mungkin tidak membuat sambungan yang betul. Sekali lagi, anda dapat melihat skrin, menggunakan monitor, bukan pada resolusi yang anda mahukan.

Akhirnya, anda menghadapi masalah pemacu yang sering anda popular (terutamanya pada Windows). Kedua-dua pemacu yang rosak atau versi yang ketinggalan zaman boleh menyebabkan kesalahan pemacu monitor PnP generik. Sekiranya OS tidak dapat memuatkan pemacu, tetapi monitor berfungsi, anda boleh menggunakannya secara terhad.

Cara Memperbaiki Kesalahan Monitor PNP Generik

Sekarang anda tahu apa yang boleh mendorong OS anda untuk memberi anda ralat ini. Setelah anda melakukan beberapa penyelesaian masalah untuk menyempitkan masalah, anda boleh mencuba beberapa pembaikan berikut.

Mengganti Kabel

Cuba gunakan kabel lain untuk melihat apakah PC anda masih sukar mengenali monitor anda. Uji sambungan yang berbeza seperti VGA, DVI, HDMI, bergantung pada sokongan kad grafik anda.

Sebaiknya lakukan ini setelah mencabut monitor anda dan reboot PC anda. Ini akan membolehkannya melakukan imbasan baru setelah sistem dihidupkan.

Mengemas kini Pemacu

Kadang-kadang memasang monitor ke PC anda cukup untuk membuat sambungan. Tetapi, pelbagai faktor dapat mengelakkan OS anda mencari pemacu yang betul secara automatik.

Sekiranya demikian, penyelesaiannya mungkin mudah.

  1. Tarik bar carian Menu Mula anda.

  2. Ketik "Pengurus Peranti" dan tekan "Enter."

  3. Pergi ke bahagian Monitor dan kembangkan senarai.
  4. Kenal pasti monitor PnP generik yang ingin anda gunakan.

  5. Klik kanan dan pilih pilihan "Kemas kini Pemacu".

  6. Dapatkan OS anda untuk mencari perisian yang dikemas kini secara dalam talian.

Pilihan lain ialah menyahpasang pemacu terlebih dahulu.

  1. Ketik "Pengurus Peranti" di Bar Carian anda.

  2. Kembangkan senarai Monitor.
  3. Klik kanan monitor yang ingin anda gunakan.

  4. Pilih pilihan "Nyahpasang Peranti".

  5. Pergi ke Menu Tindakan pada bar alat Pengurus Peranti.

  6. Klik pada pilihan "Imbas Perubahan Perkakasan".

Benarkan proses selesai sebelum memulakan semula peranti anda. Kaedah ini dapat memudahkan OS anda mencari pemacu yang betul secara automatik, dengan melakukan pemasangan yang bersih.

Sekiranya ini tidak berfungsi, ada cara lain. Pergi ke laman web pengeluar monitor anda. Masukkan model atau model nombor produk untuk mengenal pasti pemacu yang betul.

Muat turun dan pasang pemacu secara manual dan but semula peranti anda.

Memperbaiki Adaptor Paparan

Adakah anda menjalankan pemacu kad grafik versi terbaru anda? Mungkin anda bekerja dengan penyesuai paparan bersepadu dan anda belum mengemas kini untuk sementara waktu.

Mempunyai pemandu yang ketinggalan zaman boleh menyebabkan ralat "monitor PnP generik".

  1. Pergi ke tetingkap Pengurus Peranti anda.

  2. Klik pada ikon anak panah di sebelah Display Adapters.

  3. Pilih kad anda dan kemas kini pemacu.

  4. Sebagai alternatif, muat turun dan pasang pemacu terkini secara manual.

Nyalakan semula komputer anda dan lihat apakah anda masih mendapat ralat "monitor PnP generik".

Berapa kerapkah ini berlaku kepada anda?

Percaya atau tidak, melihat ralat "monitor PnP generik" banyak berlaku. Anda boleh mendapatkannya walaupun setelah pemasangan Windows baru. Anda juga boleh terjebak dengannya setelah memasang pemacu yang betul.

Sebilangan perkakasan nampaknya menjadikan Windows bekerja lebih keras untuk mengenalinya. Perhatikan bahawa ini adalah kejadian yang kurang biasa pada sistem operasi berasaskan Linux.

Namun, ini sebenarnya bukan akhir dunia. Dalam kebanyakan keadaan, ini adalah kesalahan yang tidak berbahaya, yang tidak perlu diperbaiki. Sekiranya anda ingin menyelesaikannya, anda sekarang tahu bagaimana mengenal pasti suspek yang biasa, dan tindakan apa yang harus diambil.

Oleh itu, beritahu kami bila anda mengalami perkara ini. Adakah dengan OS, kad grafik, atau jenama monitor tertentu? Adakah ini sangat mempengaruhi pengalaman menonton anda atau hanya kesalahan yang mencetuskan tingkah laku fix-it seperti OCD? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.

Recent Posts