Cara Menukar Zon Denyutan Jantung pada Peranti Garmin

Sebilangan besar jam tangan pintar Garmin mempunyai sensor khusus di bahagian belakang peranti yang mengukur degupan jantung pengguna. Data yang diberikannya sangat sesuai untuk memberi lebih banyak perspektif mengenai latihan anda. Secara lalai, peranti Garmin anda akan menggunakan kaedah pengiraan asas untuk mengatur zon degupan jantung anda.

Tetapi apa yang berlaku jika zon ini tidak betul? Sekiranya anda ingin mengubah konfigurasi mereka di Garmin, anda sudah sampai di tempat yang tepat. Kami memberikan arahan terperinci mengenai cara mengkonfigurasi zon ini untuk mendapatkan hasil yang lebih tepat.

Cara Menukar Zon Denyutan Jantung pada Peranti Garmin

Sama ada tujuan anda adalah menggunakan zon degupan jantung untuk meningkatkan sesi latihan anda dan mengawasi zon latihan tertentu, anda perlu meluangkan masa untuk menyiapkannya. Banyak ciri dalam jam tangan Garmin anda menggunakan data dari metrik ini untuk mengukur masa yang anda habiskan di setiap zon degupan jantung dan akhirnya membuat kesimpulan dari data ini.

Status latihan anda, masa pemulihan, bateri badan, beban latihan, dan latihan yang dicadangkan semuanya dipengaruhi oleh zon degupan jantung anda.

Peranti Garmin anda akan menggunakan maklumat dari profil pengguna anda dalam persediaan awal untuk menentukan zon secara lalai.

Untuk menyesuaikan zon degupan jantung secara manual untuk peranti anda, anda boleh menggunakan aplikasi mudah alih atau web Garmin Connect.

Berikut adalah langkah-langkah untuk setiap pilihan:

Aplikasi Garmin Connect

Aplikasi Garmin Connect tersedia untuk iOS dan Android. Sekiranya anda menggunakan aplikasi untuk mengkonfigurasi jam tangan pintar anda, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Log masuk ke aplikasi Garmin Connect pada peranti anda.
  2. Navigasi ke menu. Untuk iOS, ketik "Lagi" dari sudut kanan bawah. Untuk Android, ketik tiga garis mendatar di kiri atas.

  3. Pilih "Peranti Garmin."

  4. Ketik nama peranti.

  5. Pilih pilihan "Tetapan Pengguna".

  6. Pergi ke "Konfigurasikan Zon Denyutan Jantung."

  7. Konfigurasikan setiap zon secara berasingan dengan menambahkan nilai denyut jantung terendah. Sekiranya anda mempunyai peranti multisport, anda boleh menetapkan zon untuk setiap aktiviti secara berasingan. Peranti lain mungkin hanya mempunyai jumlah profil aktiviti yang terhad di mana anda boleh memilih zon.

  8. Simpan perubahan dan keluar. Untuk iOS, ketik butang "Simpan" dari sudut kanan atas. Untuk Android, baru keluar dari menu.

Semua perubahan akan dihantar ke peranti anda pada kali anda menyegerakkannya. Juga, perhatikan bahawa data yang diunggah sebelumnya pada aplikasi Garmin Connect anda tidak akan terpengaruh oleh perubahan zon denyut jantung.

Web Garmin Connect

  1. Log masuk ke Garmin Connect pada penyemak imbas web anda.
  2. Klik pada ikon yang memaparkan jam pintar dengan bulatan biru kecil di sudut kanan atas.

  3. Ketik nama peranti yang ingin anda konfigurasikan.

  4. Pergi ke halaman "Tetapan Pengguna".

  5. Tatal ke bawah dan cari bahagian "Zon Denyutan Jantung".

  6. Masukkan nilai degupan jantung terendah untuk setiap zon secara berasingan. Sekiranya anda mempunyai peranti multisport, anda dapat mengubah nilai ini untuk setiap profil aktiviti, seperti berlari, berenang, atau berbasikal. Untuk peranti lain, mungkin terdapat jumlah profil aktiviti yang terhad di mana anda boleh menetapkan zon.

  7. Klik pada pilihan "Simpan Tetapan".

Setelah anda menyegerak jam pintar anda, perubahan akan dihantar kepadanya. Juga, perhatikan bahawa data yang diunggah sebelumnya pada aplikasi Garmin Connect anda tidak akan terpengaruh oleh perubahan zon denyut jantung.

Soalan Lazim Tambahan

Berikut adalah beberapa soalan lagi untuk membantu anda mengubah zon degupan jantung pada peranti Garmin anda.

Adakah garmin secara automatik menyesuaikan zon degupan jantung?

Aplikasi Garmin Connect secara automatik akan menetapkan zon degupan jantung anda semasa persediaan awal. Walau bagaimanapun, aplikasi ini akan kekurangan data untuk membuat pengiraan yang tepat pada mulanya. Itulah sebabnya ia akan menggunakan kaedah pengiraan umur 220 tahun.

Ini mengurangkan usia anda sekarang dari 220. Jadi, seseorang yang berusia 20 tahun akan mempunyai kadar denyutan jantung maksimum 220 - 20 = 200 denyutan seminit.

Seperti yang anda boleh sangka, ini bukan kaedah yang paling boleh dipercayai untuk mengira kadar degupan jantung. Itulah sebabnya kami mengesyorkan menyesuaikan tetapan secara manual setelah penyediaan aplikasi.

Bagaimana cara menyesuaikan zon degupan jantung saya pada peranti Garmin?

Anda boleh menyesuaikan zon degupan jantung pada akaun Garmin Connect anda dengan mengikuti langkah-langkah yang kami sediakan di bahagian di atas. Selain itu, anda boleh menyesuaikan tetapan pada peranti anda:

1. Pilih kekunci tindakan.

2. Pergi ke "Tetapan", lalu "Profil Pengguna", dan ketuk "Zon Denyut Jantung."

3. Ketuk pilihan "Berdasarkan", dan pilih salah satu dari yang berikut:

· BPM - melihat atau menyesuaikan zon denyut jantung dalam denyutan seminit

·% Maks. HR - untuk melihat atau menyesuaikan zon degupan jantung sebagai peratusan kadar denyut jantung maksimum

·% HRR - melihat atau menyesuaikan zon degupan jantung sebagai peratusan simpanan kadar jantung. Ini adalah kadar denyutan jantung rehat anda yang dikurangkan dari kadar denyut jantung maksimum anda.

4. Ketuk “% Maks. HR ”dan masukkan data untuk kadar denyut jantung maksimum.

5. Masukkan nilai untuk setiap zon secara berasingan.

6. Ketuk “Resting HR” dan tambahkan degupan jantung rehat anda.

Apakah lima zon degupan jantung?

Lima zon degupan jantung adalah seperti berikut:

1. Sangat ringan, 50 hingga 60% HRmax (HRmax bermaksud Denyut Jantung Maksimum.)

Ini adalah zon intensiti rendah yang meningkatkan pemulihan anda dan mempersiapkan anda untuk berlatih di zon yang lebih tinggi. Sekiranya anda ingin berlatih di zon ini, lebih baik memilih aktiviti di mana anda dapat mengawal degupan jantung anda dengan mudah (berjalan atau berbasikal.)

2. Ringan, 60 hingga 70% HRmax

Bersenam di zon degupan jantung ini dapat meningkatkan daya tahan badan anda, menjadikan tubuh anda lebih cekap mengoksidasi dan membakar lemak dan meningkatkan kecergasan otot. Latihan biasanya ringan dan boleh dilakukan untuk jangka masa yang lebih lama.

3. Sederhana, 70 hingga 80% HRmax

Ini adalah zon terbaik untuk meningkatkan peredaran darah dan memperbaiki otot rangka. Di samping itu, latihan di zon ini cenderung menjadikan usaha sederhana lebih mudah.

4. Keras, 80 hingga 90% HRmax

Ini adalah zon di mana keadaan menjadi keringat. Kemungkinan besar anda akan menarik nafas lega, dan latihan di zon HR ini akan meningkatkan daya tahan laju anda. Juga, badan menjadi lebih baik menggunakan karbohidrat untuk tenaga dan menangani tahap asid laktik yang tinggi dalam darah untuk jangka masa yang lebih lama.

5. Maksimum, 90 hingga 100% HRmax

Di sinilah kadar degupan jantung anda mencapai tahap maksimum. Hampir mustahil untuk terus bersenam terlalu lama dalam intensiti ini. Juga, zon ini hanya terhad kepada atlet profesional, sementara pemula tidak perlu bekerja keras.

Latihan anda harus merangkumi latihan di semua zon jantung (kecuali yang terakhir untuk pemula.)

Meningkatkan Ketepatan Garmin Connect

Menetapkan zon degupan jantung anda di Garmin Connect akan memastikan ciri aplikasi lain berfungsi dengan baik dan tidak menunjukkan maklumat yang bertentangan. Oleh itu, walaupun anda tidak merancang untuk menggunakan zon degupan jantung untuk menyesuaikan latihan anda, tetap perlu menetapkan zon ini.

Di zon degupan jantung mana yang anda lebih suka berlatih? Kaedah mana yang anda gunakan untuk mengira zon degupan jantung anda? Kongsi pengalaman anda di bahagian komen di bawah.

Recent Posts