Cara Menghantar Semua E-mel Anda Dari Hotmail ke Gmail

Pembaca yang lebih tua ingat ketika Hotmail, tawaran e-mel percuma Microsoft yang menguasai pasaran pesanan selama satu dekad pada akhir abad ini. Nama Hotmail sudah lama hilang; Microsoft melipat jenama Hotmail ke dalam keluarga produk Outlook pada tahun 2013 dan memfokuskan semua usaha pemasaran dan pengembangannya di Outlook. Namun, penembusan pasaran Hotmail sedemikian rupa sehingga bagi puluhan juta pengguna e-mel, itu adalah dan akan selalu menjadi Hotmail daripada Outlook. Dalam artikel ini, saya akan menggunakannya secara bergantian, kerana saya menunjukkan kepada anda cara memindahkan mesej yang ada dari Hotmail ke Gmail dan cara meneruskan pesanan baru juga.

Cara Beralih Dari Hotmail ke Gmail

Gmail telah melepaskan mahkota e-mel dari tawaran Microsoft. dengan lebih daripada 1.5 bilion pengguna tetap berbanding dengan 400 juta pengguna Microsoft yang agak lemah. Walau bagaimanapun, kedua-dua sistem ini hampir sama dari segi fungsinya dan mempunyai tahap keselamatan, ciri dan kemudahan penggunaan yang serupa. Walau bagaimanapun, banyak orang lebih suka penampilan dan nuansa Gmail daripada Hotmail. Nasib baik, sangat mudah untuk beralih dari yang lain - dan anda juga boleh menyimpan akaun lama anda sekiranya anda berubah fikiran.

Anda boleh mengautomasikan e-mel sehingga e-mel dihantar secara automatik dari Hotmail ke Gmail sebelum anda berhijrah.

Kirim semula semua e-mel dari Hotmail ke Gmail

Langkah pertama dalam proses migrasi adalah dengan mengatur penerusan e-mel, agar e-mel masuk dari Outlook secara automatik dikirim ke akun Gmail Anda. Ini adalah proses mudah yang meminta pelayan e-mel Outlook membuat salinan semua e-mel yang anda terima dan meneruskan salinan tersebut ke alamat Gmail anda. Percuma, mudah disediakan dan boleh berjalan selama-lamanya sehingga anda menghentikannya.

  1. Log masuk ke akaun Hotmail anda melalui penyemak imbas anda.
  2. Pilih ikon Tetapan (roda gigi di sudut kanan atas) dan tatal ke bawah dan pilih Lihat Semua Tetapan Outlook.
  3. Pilih tab Mel, kemudian Teruskan.
  4. Pilih Enable Forwarding dan masukkan alamat Gmail anda.
  5. Centang kotak di sebelah ‘Simpan salinan pesanan yang diteruskan’ agar akaun Hotmail anda akan terus mempunyai semua surat anda.
  6. Tutup dialog Tetapan.

Mulai sekarang, semua e-mel yang anda terima melalui Hotmail / Outlook akan mempunyai salinan yang diteruskan ke akaun Gmail anda.

Berhijrah dari Hotmail ke Gmail

Langkah seterusnya, setelah anda siap melakukan lompatan secara kekal, adalah dengan memindahkan semua e-mel anda yang ada dari Hotmail ke Gmail. Ini adalah proses mudah yang akan mengimport semua folder dan e-mel anda dari Hotmail / Outlook ke Gmail. Pertama, lakukan pengemasan di akaun Hotmail anda untuk menghapus semua spam dan sampah. Anda mungkin ingin memeriksa semua folder e-mel anda dan menyingkirkan perkara-perkara yang anda tahu tidak anda perlukan. (Anda dapat menjimatkan sedikit masa untuk tugas ini dengan melihat artikel TechJunkie ini tentang cara menghapus surat sampah Hotmail secara automatik.)

Untuk benar-benar memindahkan maklumat ke:

  1. Buka Gmail dan pilih ikon roda gigi untuk mengakses Tetapan.
  2. Pilih tab Akaun dan Import.
  3. Pilih Import Mel dan Kenalan.
  4. Tambahkan akaun Hotmail anda ke dalam kotak pop timbul dan ikuti wizard.

Wizard memandu anda dalam mengatur import akaun dan apa yang harus disertakan dan apa yang tidak disertakan. Hanya beberapa langkah tetapi Hotmail anda akan diimport ke Gmail dalam satu jam atau lebih bergantung pada betapa sibuknya pelayan.

Hantar dan terima Hotmail dari Gmail

Sekiranya anda tidak mahu melakukan lompatan dan meninggalkan Hotmail untuk kebaikan, anda sebenarnya boleh menghantar e-mel Hotmail dari akaun Gmail anda. Ini adalah ciri kemas yang telah lama wujud dan dapat digunakan dengan kebanyakan akaun e-mel. Ini bermaksud anda boleh membaca, mengirim dan menerima Hotmail dari Gmail dan anda hanya perlu log masuk ke satu e-mel untuk melihat semuanya.

  1. Buka Gmail dan pilih ikon roda gigi untuk mengakses Tetapan.
  2. Pilih tab Akaun dan Import.
  3. Pilih Semak E-mel dari Akaun Lain dan kemudian klik Tambah Akaun Mel.
  4. Tambahkan butiran dan kata laluan alamat Hotmail anda. Masukkan butiran pelayan jika diminta, mereka akan menjadi ‘pop3.live.com’ sebagai pelayan POP, ‘995’ sebagai Pelabuhan dan ‘Selalu gunakan SSL ketika mengambil e-mel’.
  5. Tandai kotak di sebelah ‘Tinggalkan salinan e-mel yang diambil di pelayan’.
  6. Pilih Tambah Akaun.
  7. Pilih ‘Ya, saya mahu dapat menghantar surat sebagai…’ dan Langkah Seterusnya.
  8. Masukkan alamat kirim dari dan Langkah Seterusnya.
  9. Pilih Kirim Pengesahan untuk menghantar kod satu kali dari Gmail ke Hotmail.
  10. Log masuk ke Hotmail, dapatkan kod dan tambahkan ke kotak. Pilih Sahkan.

Kini kedua-dua akaun tersebut dihubungkan, anda boleh kirim menggunakan alamat Hotmail anda dengan membuka e-mel baru dan pilih alamat Dari menggunakan menu lungsur. Mana-mana penerima akan melihat alamat Hotmail anda di bahagian From walaupun dihantar menggunakan Gmail. Ia menggunakan Hotmail sebagai relay untuk menjadikan hidup lebih mudah.

Walaupun tutorial ini merangkumi e-mel maju dari Hotmail ke Gmail. Anda boleh mengimport kebanyakan alamat e-mel ke Gmail menggunakan proses yang sama. E-mel yang paling biasa dan e-mel yang disediakan ISP akan berfungsi, anda mungkin hanya perlu mengimport tetapan pelayan e-mel tertentu ke Gmail agar semuanya dapat berjalan dengan lancar. Terdapat banyak petua dan trik lain yang boleh anda pelajari mengenai Gmail - lihat buku Kindle ini mengenai petua, trik, dan alat Gmail.

Adakah anda beralih dari Hotmail ke Gmail? Mengikuti proses ini untuk meneruskan semua e-mel anda dari Hotmail ke Gmail? Beritahu kami bagaimana keadaannya jika anda mempunyai!

Recent Posts