Adakah Jam Tangan Fitbit atau Apple Lebih Tepat?

Jam pintar dan pelacak kecergasan mempunyai banyak persamaan. Pada masa kini, anda boleh membeli jam pintar dengan banyak ciri kesihatan atau alat pelacak kecergasan dengan aplikasi yang berbeza. Walaupun ini bermakna produk mempunyai lebih banyak yang ditawarkan, ia menjadikannya lebih sukar untuk memilih antara mereka.

Adakah Jam Tangan Fitbit atau Apple Lebih Tepat?

Fitbit dan Apple Watch adalah nama terkenal di dunia smartwatch. Sekiranya anda mencari pelacak kecergasan baru, anda ingin memastikan anda membeli produk yang akan menunjukkan hasil yang tepat dan tepat.

Dalam artikel ini, kita akan menggali dunia penjejakan kecergasan dan membincangkan sama ada Fitbit atau Apple Watch lebih tepat dalam keadaan tertentu. Dengan bantuan kami, anda akan dapat membuat keputusan yang tepat mengenai perkara yang sesuai dengan keperluan anda.

Adakah Jam Tangan Fitbit atau Apple Lebih Tepat untuk Langkah Penjejakan?

Anda tidak perlu menjadi atlet profesional untuk mengikuti kecergasan anda. Ramai orang berpendapat bahawa pengiraan langkah telah membantu mereka menjadi lebih aktif dan menjadikan perjalanan mereka lebih menyeronokkan. Dengan mencapai sasaran, orang mendapat rasa pencapaian, yang membuat mereka berusaha lebih keras lagi.

Oleh itu, tidak menghairankan bahawa ini adalah salah satu fungsi penting dari Fitbit dan Apple Watch. Tetapi persoalannya, yang manakah lebih tepat?

Apple Watch lebih tertumpu pada pembakaran dan pergerakan kalori ketika mengukur langkah anda. Terdapat alasan yang baik untuk ini: anda boleh membuat 10,000 langkah dengan mudah sepanjang hari dengan berjalan perlahan. Tetapi apabila anda mengambil 10,000 langkah dalam jangka masa yang lebih pendek dan dengan menaik, anda akan membakar lebih banyak kalori. Sehubungan itu, jumlah kalori Apple Watch mempunyai kelebihan berbanding langkah.

Sebaliknya, Fitbit memberi tumpuan kepada langkah sebenar yang anda ambil pada waktu siang. Terlebih lagi, Fitbit membolehkan anda melihat jumlah langkah anda semasa anda berjalan. Dengan cara itu, anda dapat menentukan sama ada hasilnya betul.

Tidak seperti Fitbit, Apple Watch tidak mempunyai ciri bilangan langkah bawaan di Apple Watch Face. Ini bermakna anda tidak boleh melihat pergelangan tangan anda dan melihat jumlah langkah anda. Ramai pengguna menganggap pilihan ini sebagai pemecah perjanjian dan memilih Fitbit atau jenama lain yang membolehkan ciri ini.

Menurut banyak pengguna, Fitbit lebih tepat dalam menghitung langkah. Oleh kerana ia membolehkan anda melihatnya semasa berjalan, ini lebih dipercayai dan mesra pengguna. Sudah tentu, Apple Watch masih bagus, terutamanya ketika anda menentukurnya. Perbezaannya ialah sama ada anda lebih peduli dengan jumlah langkah sebenar atau kalori yang dibakar dan aktiviti umum sepanjang hari.

Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa peranti ini tidak 100% tepat. Kedua-duanya boleh mempunyai positif dan merakam langkah ketika anda tidak berjalan. Ini kerana peranti mengira langkah berdasarkan pergerakan anda. Contohnya, jam tangan anda boleh merakam langkah semasa anda memandu atau duduk. Selain itu, banyak pengguna mencadangkan ketepatannya juga bergantung pada sama ada anda memakai jam tangan di tangan dominan anda atau tidak.

Pemenang: FitBit

Adakah Fitbit atau Apple Watch Lebih Tepat untuk Mengira Kalori Dibakar?

Fitbit dan Apple Watch dapat mengira berapa banyak kalori yang anda bakar sepanjang hari.

Fitbit memberi tumpuan kepada kadar metabolisme basal (BMR) dan aktiviti anda untuk mengira berapa banyak kalori yang telah anda bakar. Anda boleh menetapkan matlamat anda sendiri dalam hal ini, yang sangat berguna jika anda fokus menurunkan berat badan.

Apple Watch juga menggunakan BMR anda untuk mengira kalori yang dibakar. Seperti Fitbit, Apple membolehkan anda memasukkan maklumat peribadi anda seperti jantina, berat badan dan tinggi badan untuk mengira berapa banyak kalori yang seharusnya anda bakar secara purata. Reka bentuk Apple Watch mempunyai tiga cincin, salah satunya adalah jumlah kalori yang disyorkan yang harus anda bakar setiap hari. Sudah tentu, anda sentiasa dapat menyesuaikan matlamat kalori.

Perbezaan penting antara keduanya adalah kalori yang mereka catat. Fitbit mula mengukur kalori anda pada tengah malam dan menunjukkan jumlah kalori yang dibakar. Ini bermakna kalori yang anda bakar semasa tidur dan berehat juga akan dimasukkan dalam jumlah keseluruhan.

Tidak seperti Fitbit, Apple membuat perbezaan antara "kalori aktif" dan "kalori rehat." Cincin yang mencatat kalori, cincin Pindah, hanya mengukur kalori aktif.

Ini boleh menjadi baik dan buruk. Sebilangan pengguna suka mengesan berapa banyak kalori yang mereka bakar ketika bersenam dan tidak peduli dengan kalori yang dibakar semasa berehat. Sebaliknya, sebilangan pengguna ingin melihat jumlah kalori yang dibakar sepanjang hari.

Kedua-duanya tepat dalam mengukur kalori, tetapi hakikatnya Fitbit akan mencatat lebih banyak kalori. Ini hanya kerana ia mencatat kalori "rehat" juga. Mana yang akan anda pilih bergantung sepenuhnya pada kalori apa yang ingin anda ikuti, sebab itulah tidak ada pemenang yang jelas dalam kategori ini.

Pemenang: Seri

Adakah Fitbit atau Apple Watch Lebih Tepat pada Jejak Denyutan Jantung?

Kedua-dua jenama menggunakan photoplethysmography (PPG) untuk mengesan kadar degupan jantung anda, jadi mari kita jelaskan lebih jauh.

Apabila jantung anda berdegup, kapilari anda menguncup dan mengembang kerana perubahan jumlah darah. Kedua-dua peranti ini mempunyai lampu LED hijau yang berkelip beratus-ratus kali sesaat dan merekodkan perubahan jumlah darah ini, sehingga dapat mengesan kadar degupan jantung anda. Peranti kemudian menganalisis data ini dan memberikan jumlah degupan jantung tertentu setiap minit.

Fitbit mengesan tiga zon degupan jantung: puncak, kardio, dan pembakaran lemak, yang bergantung pada kadar denyut jantung maksimum anda. Zon puncak adalah ketika anda berada di 80-100% dari kadar denyutan jantung tertinggi anda semasa bahagian latihan yang paling kuat. Zon kardio adalah 70-84% daripada kadar denyut jantung maksimum anda, sementara zon pembakar lemak adalah sekitar 50-69% dari kadar denyut jantung maksimum anda. Di samping itu, Fitbit membolehkan anda menyesuaikan zon HR yang ingin anda lacak.

Dengan Fitbit, anda juga dapat mencatat degup jantung rehat atau jumlah degupan jantung ketika anda masih dalam jangka masa yang lama. Masa terbaik untuk mengukurnya adalah pada waktu pagi atau selepas 30 minit tidak aktif.

Seperti disebutkan, Apple Watch menggunakan teknologi yang sama untuk mengukur degup jantung anda, dengan sedikit perbezaan. Tidak seperti Fitbit yang memberikan kemas kini degupan jantung setiap lima saat, Apple Watch melakukannya dalam selang waktu yang berbeza-beza, bergantung pada seberapa aktif anda. Sudah tentu, anda sentiasa dapat mengakses ciri degupan jantung dan mengukurnya apabila diperlukan.

Pengecualian adalah semasa menggunakan aplikasi Workout. Sekiranya demikian, Apple Watch sentiasa mengukur degup jantung anda dan terus melakukannya selama tiga minit setelah anda selesai melakukan senaman untuk mencatat kadar pemulihan.

Apple Watch juga mencatat degupan jantung anda yang sedang berehat. Anda boleh mengaktifkan pemberitahuan degupan jantung yang akan memberi amaran kepada anda sekiranya terdapat percanggahan sepanjang hari.

Kedua-dua peranti memberikan bacaan yang agak tepat, tetapi banyak pengguna lebih suka Apple Watch. Ia lebih sensitif terhadap penyelewengan kadar jantung tinggi dan rendah, walaupun anda tidak bersenam.

Model kedua-dua jenama yang lebih baru dapat merekodkan elektrokardiogram (ECG atau EKG). Ini adalah pengukuran isyarat elektrik yang datang dari jantung anda yang dapat menyebabkan penyelewengan. Menjalankan ujian ECG pada kedua-dua peranti adalah mudah, dan hasilnya dapat sangat membantu.

Walaupun kedua-dua peranti dapat membantu anda memahami kadar denyutan jantung purata anda semasa berehat dan bersenam, ia tidak 100% tepat. Sekiranya anda tidak sihat atau mengesyaki ada masalah jantung, adalah mustahak untuk berjumpa doktor.

Pertempuran Titans

Fitbit dan Apple Watch adalah produk terkenal yang menawarkan banyak ciri penjejakan kecergasan. Walaupun tidak 100% tepat, mereka memberikan gambaran terperinci mengenai aktiviti fizikal harian anda dan kesihatan keseluruhan. Selain itu, peranti menyimpan data, jadi anda dapat menyemaknya dan memantau kemajuan anda setiap saat.

Apple Watch adalah pilihan yang baik jika anda mahukan pelacak kecergasan dan jam pintar. Sekiranya anda hanya fokus pada penjejakan kecergasan, anda harus memilih Fitbit.

Adakah anda memakai alat pelacak kecergasan? Menurut anda jenama apa yang paling tepat untuk penjejakan kecergasan? Beritahu kami di bahagian komen di bawah.

Recent Posts