Cara Mengekstrak Halaman dari Dokumen PDF dalam Mac OS X Preview

Aplikasi Pratonton OS X adalah cara yang bagus untuk melihat PDF di Mac anda, sehingga banyak pengguna lebih suka perisian yang lebih hebat seperti Adobe Acrobat. Dan menggunakan Pratonton untuk melihat PDF juga mudah, dengan antara muka intuitif yang menjadikannya mudah untuk mengubah pilihan tontonan anda, menggabungkan dokumen, dan bahkan menyusun semula halaman yang ada. Tetapi bagaimana jika anda ingin mengekstrak halaman dari PDF dan menyimpannya sebagai dokumen tersendiri? Tidak begitu jelas bagaimana cara melakukannya dalam Pratonton, tetapi itulah yang kami mahukan. Oleh itu, baca terus untuk mengetahui bagaimana anda dapat mengekstrak satu atau lebih halaman dari PDF yang ada dan menyimpannya sebagai dokumen baru.

Untuk tutorial ini, kami menggunakan contoh PDF Panduan Media Buffalo Sabre 2014-2015. Ini adalah dokumen berukuran 361 halaman yang besar, dan kami ingin mengekstrak satu halaman sahaja - halaman 235, yang menyenaraikan rekod kerjaya Sabres - supaya kami dapat menghantar e-mel kepada seseorang tanpa perlu mengirimkannya keseluruhan dokumen.

os x pratonton pdf

Terdapat dua kaedah untuk mengekstrak satu atau lebih halaman dari dokumen PDF dalam Pratonton. Yang pertama, sesuatu yang kita panggil "Kaedah Seret dan Lepas" cepat dan kotor, tetapi tidak memberi anda banyak kawalan mengenai bagaimana fail disimpan atau diubah. Yang kedua, mari kita label secara tidak rasmi sebagai "Kaedah Dokumen Baru", sedikit lebih terperinci, tetapi membolehkan anda mengubah cara dan di mana fail baru disimpan, bersama dengan beberapa pilihan lain yang mungkin penting. Kami akan mulakan dengan kaedah Dokumen Baru terlebih dahulu supaya anda dapat memahami apa yang berlaku dengan proses ini, tetapi jika anda terburu-buru, lompat ke bahagian kedua di bawah.

Cara Mengekstrak Halaman dari Dokumen PDF di Mac OS X Preview

Kaedah Dokumen Baru

Untuk kedua kaedah mengekstrak satu atau lebih halaman dari PDF, langkah pertama kami adalah menukar ke paparan Thumbnail dalam Pratonton, yang akan memungkinkan kami memilih satu halaman. Ini adalah pandangan yang sama yang berguna untuk menghapus atau menyusun semula halaman dalam dokumen PDF. Dengan Pratonton dipilih, menuju ke Bar Menu OS X dan pilih Paparan> Gambar kecil. Anda juga boleh beralih ke paparan Thumbnail dengan menggunakan pintasan papan kekunci Opsyen-Perintah-2.

paparan pratonton os x sebagai lakaran kecil

Anda akan melihat slaid bar sisi di sebelah kiri dokumen PDF anda yang menunjukkan setiap halaman secara berasingan dari atas ke bawah. Cari halaman yang ingin anda ekstrak dan klik pada lakaran kecilnya untuk memilihnya. Pratonton akan melompat ke halaman tersebut dan memaparkannya di sebelah kanan tetingkap (jika anda belum menavigasi ke halaman sebelumnya) dan gambar kecil halaman akan dikelilingi oleh kotak kelabu di bar sisi Thumbnail.

os x pratonton paparan gambar kecil pdf

Dalam contoh kami, kami hanya mengekstrak satu halaman dari PDF. Sekiranya anda ingin mengekstrak beberapa halaman dan meletakkan semuanya dalam satu dokumen baru, tahan Pergeseran kekunci dan pilih beberapa halaman berturutan dari bar sisi lakaran kecil, atau tahan Perintah kunci untuk memilih beberapa halaman yang tidak berurutan.

os x pratonton baru dari papan keratan

Dengan halaman yang dipilih, kita perlu menyalinnya ke papan keratan, baik dengan memilih Edit> Salin dari Menu Bar, atau dengan menggunakan pintasan papan kekunci Perintah-C. Seterusnya, kami akan memberitahu Pratonton untuk membuat dokumen PDF baru dari halaman yang baru kami salin, yang dapat dicapai dengan memilih Fail> Baru Dari Papan Keratan di Menu Bar atau dengan menggunakan pintasan papan kekunci Perintah-N.

os x pratonton ekstrak satu halaman pdf

Tetingkap Pratonton baru akan muncul yang mengandungi halaman yang anda salin sebelumnya. Dari sini, anda boleh menyusun semula halaman jika dikehendaki, atau bahkan menghapus halaman yang disalin secara tidak sengaja dari dokumen asal. Apabila anda sudah bersedia, pergi ke Fail> Simpan dan simpan fail PDF baru di lokasi yang anda mahukan.

pratonton os x simpan pdf tunggal

Kaedah Seret dan Lepas

Sekarang setelah anda memahami proses pengekstrakan, inilah kaedah "Seret dan Lepas" yang lebih cepat, walaupun disertakan dengan beberapa peringatan.

Pertama, ulangi langkah di atas untuk menukar Pratonton ke paparan gambar kecil, dan kemudian pilih satu atau lebih halaman dari bar sisi lakaran kecil. Sekarang, klik pada salah satu halaman yang dipilih dan seret kursor anda ke luar batas aplikasi Pratonton. Anda akan melihat bulatan hijau dengan ikon ‘plus’ muncul di bawah kursor anda, bersama dengan pratonton samar dari halaman yang anda pilih.

drag page pdf preview mac os x

Sambil terus menahan butang tetikus atau pad jejak, gerakkan kursor ke ruang kosong di Desktop, atau ke lokasi di Finder, dan lepaskan fail. Satu PDF akan muncul yang mengandungi halaman yang anda ekstrak. Fail akan mempunyai nama PDF yang asli dengan "(diseret") ditambahkan ke dalamnya. Dari sini, anda boleh mengubah suai fail tersebut, mengarkibkannya atau menghantarnya kepada rakan dan rakan sekerja.

Seret & Lepas vs Dokumen Baru

Setelah mengetahui kedua-dua cara untuk mengekstrak halaman dari dokumen PDF, pada mulanya nampaknya kaedah "Drag and Drop" jauh lebih pantas (dan memang demikian). Jadi mengapa ada yang menggunakan kaedah "Dokumen Baru"?

Sebab kaedah Dokumen Baru untuk mengekstrak halaman dari PDF mungkin lebih baik daripada kaedah Drag and Drop yang lebih cepat adalah kerana yang pertama membolehkan anda mengubah nama fail PDF baru, menambah tag OS X Finder, menggunakan Penapis Kuarza, atau mengenkripsi fail, semua semasa proses pengekstrakan. Anda bahkan boleh mengubah format output ke sesuatu selain PDF, seperti fail JPEG atau TIFF.

Sudah tentu, anda boleh membuat semua perubahan ini jika menggunakan kaedah Seret dan Lepas, tetapi anda perlu membuka fail secara berasingan setelah mengekstraknya, membuat perubahan, dan kemudian menyimpannya semula, semuanya boleh menafikan masa yang dijimatkan semasa pengekstrakan sebenar. Oleh itu, jika anda hanya memerlukan salinan cepat dari beberapa halaman dari PDF, kaedah Drag and Drop adalah cara yang sesuai. Tetapi jika anda perlu membuat perubahan (nama fail, format, tag, dll.), Mungkin lebih mudah menggunakan kaedah terperinci.

Walau bagaimanapun, perhatikan bahawa kedua-dua kaedah seperti yang dijelaskan di sini sebenarnya tidak mengubah dokumen PDF yang asli. Sebarang halaman yang anda salin ke dokumen baru, atau seret dan lepas ke desktop anda, masih kekal dalam fail asal.

Recent Posts