Cara Melumpuhkan Penyemakan Imbas Peribadi di Firefox

Sekiranya anda menguruskan pengguna internet yang lebih muda dan ingin mengawasi aktiviti mereka, melumpuhkan penyemakan imbas peribadi adalah salah satu cara untuk melakukannya. Tutorial ini akan menunjukkan kepada anda cara menonaktifkan penyemakan imbas peribadi di Windows. Itu akan merangkumi Firefox, Chrome, Opera, dan Microsoft Edge.

Cara Melumpuhkan Penyemakan Imbas Peribadi di Firefox

Sekiranya anda menggunakan perisian pemantauan internet, penyemakan imbas peribadi dapat mengelakkan blok laman web dalam beberapa keadaan. Dikombinasikan dengan tidak meninggalkan jejak di mana pengguna berada pada waktu tertentu, mungkin ada baiknya mematikan penyemakan imbas peribadi atau mod penyamaran sama sekali.

Apakah penyemakan imbas peribadi?

Pelayar yang berbeza menyebutnya perkara yang berbeza. Penyemak imbas berasaskan Chrome memanggilnya Mode Penyamaran. Firefox memanggilnya Penyemakan Imbas Peribadi dan Microsoft Edge memanggilnya Penyemakan Imbas InPrivate. Walau apa pun, kesannya sama. Penyemak imbas menyediakan sesi kotak pasir di mana tiada sejarah, kuki, atau statistik sesi disimpan. Setelah penyemak imbas dimatikan, tidak ada jejak apa yang anda lakukan semasa sesi itu.

Penyemakan imbas peribadi boleh berguna jika anda berkongsi komputer anda dengan orang lain untuk melayari secara diam-diam, tidak memberitahu orang lain di mana bank anda atau apa yang anda tonton di Netflix.

Petua Berguna Sebelum Bermula

Bergantung pada seberapa biasa anda dengan pendaftaran Windows 10, anda mungkin menghadapi kesukaran mengikuti arahan di bawah.

Registry adalah pangkalan data hierarki tetapan dalam perisian komputer anda. Ia mudah diakses dengan menaip kombinasi papan kekunci Win + R. Kotak pop timbul yang muncul membolehkan anda menaip kod untuk tempat yang anda mahu manipulasi tetapannya. Sebagai contoh; "Regedit" akan membawa anda ke registri sementara "services.msc" akan membawa anda ke halaman perkhidmatan.

Setelah anda mengetik "regedit" untuk mengakses pendaftaran anda akan melihat menu di sebelah kiri. Sekiranya anda mengklik dua kali salah satu pilihan (dalam kes ini kami akan mengklik pada HKEY_Local_Machine) lebih banyak pilihan akan muncul. Apabila kami menyenaraikan HKEY_Local_Machine / Software / Policies, anda harus mengklik dua kali pada setiap set semasa anda maju.

Ramai pengguna mungkin tidak melihat Google Chrome atau Mozilla Firefox di bawah Dasar semasa pertama kali menavigasi pendaftaran. Tidak mengapa kerana anda boleh menambahkannya dengan mengklik kanan pada Registry dan mengklik Polisi, mengklik Baru, kemudian Kunci. Sekarang, anda boleh menambah penyemak imbas yang sesuai.

Lumpuhkan penyemakan imbas peribadi

Sekiranya anda mempunyai anak-anak atau orang-orang yang rentan di rumah anda, menonaktifkan penyemakan imbas peribadi bermakna mereka tidak akan dapat menyembunyikan aktiviti mereka atau mengelakkan pemantauan internet atau menyekat perisian.

Perkara ini berguna sekiranya anda prihatin dengan tempat yang mungkin mereka kunjungi semasa mereka dalam talian.

Lumpuhkan penyemakan imbas peribadi untuk Chrome

Untuk mematikan penyemakan imbas peribadi untuk Chrome, anda perlu membuat perubahan pendaftaran. Perkara ini cukup selamat selagi anda mengikuti arahan dengan tepat.

  1. Ketik 'regedit' ke dalam kotak Carian Windows dan pilih Registry Editor.

  2. Navigasi ke ‘HKEY_LOCAL_MACHINE / SOFTWARE / Policies / GoogleChrome’. Buat entri Google jika tidak ada dengan mengklik kanan di panel kiri, memilih Baru dan Kunci, dan menamakannya Google. Ulangi ini dari dalam kunci Google dan panggil kunci baru Chrome ’.

  3. Pilih kekunci Chrome baru anda di panel kiri dan klik kanan ruang kosong di panel kanan. Pilih Baru dan kemudian Nilai DWORD (32-Bit).

  4. Namakannya IncognitoModeAvailability dan beri nilai 1.

  5. Mulakan semula Chrome jika terbuka dan uji. Anda tidak seharusnya lagi melihat pilihan untuk memilih Mode Penyamaran dalam Chrome.

Anda tidak seharusnya lagi melihat pilihan untuk memilih Mode Penyamaran dalam Chrome.

Lumpuhkan penyemakan imbas peribadi untuk Firefox

Untuk melumpuhkan penyemakan imbas peribadi di Firefox, anda perlu memuat turun fail JSON dari GitHub. Terdapat perubahan pendaftaran yang boleh anda buat tetapi saya tidak dapat membuat perubahan tersebut pada PC Windows 10 saya. Fail JSON ini berfungsi dengan baik.

  1. Muat turun fail Windows dari GitHub
  2. Navigasi ke direktori pemasangan Firefox anda.
  3. Buka atau buat folder yang disebut sebaran.
  4. Letakkan fail JSON di dalam folder itu.
  5. Cuba buka tetingkap peribadi di Firefox untuk menguji.

Sekiranya tidak berjaya, anda boleh mencuba perubahan registri kerana ia mungkin berfungsi untuk anda.

  1. Ketik 'regedit' ke dalam kotak Carian Windows dan pilih Registry Editor.

  2. Navigasi ke ‘HKEY_LOCAL_MACHINE / SOFTWARE / Policies / MozillaFirefox’. Buat entri Mozilla jika tidak ada satu dengan mengklik kanan di panel kiri, memilih Baru dan Kunci, dan menamakannya Mozilla. Ulangi ini dari dalam kunci Mozilla dan panggil Firefox kunci baru.

  3. Pilih kunci Firefox terakhir di panel kiri dan klik kanan ruang kosong di panel kanan. Pilih Baru dan kemudian Nilai DWORD (32-Bit).

  4. Namakannya DisablePrivateBrowsing dan beri nilai 1.

  5. Matikan Firefox jika terbuka dan uji.

Sekiranya salah satu daripada ini berfungsi, anda seharusnya tidak lagi melihat pilihan untuk menyemak imbas peribadi di Firefox.

Lumpuhkan penyemakan imbas peribadi untuk Opera

Opera berdasarkan Blink yang sama dengan Chrome dan sementara beberapa ciri telah disesuaikan atau diubah, ciri asasnya sama. Oleh itu kaedah di atas harus berfungsi dengan menukar folder ke Opera, Opera dan bukannya Google Chrome.

Jika tidak, saya tidak dapat mencari cara untuk melumpuhkan penyemakan imbas peribadi di Opera.

Lumpuhkan penyemakan imbas peribadi untuk Microsoft Edge

Untuk mematikan penyemakan imbas peribadi di Microsoft Edge, anda harus mengedit Dasar Kumpulan dalam Windows. Windows 10 Home mungkin tidak membenarkan anda menggunakan Dasar Kumpulan tetapi Windows 10 Pro akan melakukannya.

  1. Pilih Kekunci Windows + R untuk memunculkan dialog Jalankan.
  2. Ketik 'gpedit.msc' ke dalam kotak dan tekan Enter.

  3. Navigasikan ke Konfigurasi Komputer / Templat Pentadbiran / Komponen Windows / Internet Explorer / privasi menggunakan menu sebelah kiri.
  4. Klik dua kali Matikan Penapisan Dalam Peribadi dan ubahnya ke Diaktifkan.

Anda tidak seharusnya lagi melihat pilihan untuk menggunakan penyemakan imbas InPrivate.

Catatan: Beberapa pengguna Windows 10 tidak akan mempunyai editor Dasar Kumpulan. Sekiranya ralat muncul, tidak ada ikuti langkah yang sama seperti di atas untuk menggunakan Registry Editor, sebaliknya gunakan Microsoft Edge.

Soalan Lazim

Bagaimana saya mengaktifkan semula penyemakan imbas peribadi di Mozilla Firefox?

Sekiranya anda ingin memulihkan tetapan anda, anda dapat mengikuti langkah yang sama dengan yang anda ambil untuk mematikan penyemakan imbas peribadi. Sebaik sahaja anda meletakkan Mozilla Firefox di Editor Registry komputer anda, cukup tetapkan semula Kunci ke 0 atau hapus Registry sama sekali. Hanya diberi amaran, jika anda melakukan yang terakhir pastikan anda mengeluarkan Firefox Key dan tidak ada yang lain.

Sekiranya saya melumpuhkan penyemakan imbas peribadi?

Penyemakan imbas peribadi tidak peribadi di luar komputer tempatan yang anda gunakan. Ini bererti bahawa tanpa VPN, mod itu masih dapat diakses oleh penggodam, dll. Tetapi, bagi mereka yang berkongsi mesin tempatan dengan pengguna lain (sama ada di tempat kerja atau di rumah), ini adalah cara terbaik untuk melayari internet secara diam-diam .u003cbru003eu003cbru003eJika anda mempunyai seseorang di rumah anda dan anda merasa perlu untuk menjejaki aktiviti dalam talian mereka (iaitu kanak-kanak) maka ya, melumpuhkan penyemak imbas peribadi sememangnya berbaloi kerana individu itu tidak akan dapat menyemak imbas tanpa meninggalkan sejarah.u003cbru003eu003cbru003eOn sebaliknya, anda masih perlu berhati-hati bahawa wad yang mahir teknologi anda dapat menghapus sejarah penyemakan imbas mereka sepenuhnya setelah selesai menggunakan komputer. Sama ada atau tidak untuk mematikan fungsi bergantung pada keadaan pengguna masing-masing.

Terdapat banyak sebab mengapa anda mungkin mahu melumpuhkan penyemakan imbas peribadi di Windows dan sekarang anda tahu bagaimana melakukannya. Adakah anda tahu cara lain yang berkesan untuk melakukannya? Tahu cara melumpuhkannya untuk Opera? Beritahu kami di bawah jika anda melakukannya!

Recent Posts