Adakah Dark Matter Musim 4 Dipilih oleh Netflix atau Amazon?

Opera angkasa Perkara Gelap pertama kali disiarkan di Space Channel di Kanada dan di SyFy di Amerika Syarikat pada bulan Jun 2015. Siri fiksyen sains memperlihatkan kebangkitan enam orang dari berada di kapal angkasa, tidak ada yang ingat tentang siapa mereka atau mengapa mereka berada di kapal. Selepas tiga musim, walaupun rancangannya telah berkembang, bahkan suka mengikuti, SyFy membatalkan siri ini pada 1 September 2017, setelah tiga musim dan 39 episod. Berita itu diumumkan oleh pencipta bersama Joseph Mallozzi di blog peribadinya dan kemudian disahkan oleh rangkaian.

Adakah Dark Matter Musim 4 Dipilih oleh Netflix atau Amazon?

Peminat rancangan itu segera masuk ke internet untuk menyatakan kemarahan mereka atas keputusan ini. Mereka menghantar e-mel yang marah ke rangkaian, menge-tweet sokongan mereka kepada anggota pemeran, dan melancarkan petisyen dalam talian untuk menyelamatkan pertunjukan. Mereka juga menulis surat kepada Netflix dan Amazon, mendesak mereka untuk menonton pertunjukan untuk musim lain yang akan mengikat tali dan memberikan penutupan kepada peminat. Sayangnya, pada tarikh ini nampaknya meyakinkan: tidak akan ada kebangkitan untuk Perkara Gelap.

Apa Itu Perkara Gelap Mengenai?

Perkara Gelap adalah kisah tentang enam orang yang kelihatannya tidak berkaitan yang suatu hari terbangun dari tempat tinggal di kapal angkasa Raza. Tanpa kenangan mengenai kehidupan atau identiti mereka, mereka menganggap nama Satu, Dua, Tiga, Empat, Lima, dan Enam mengikut urutan yang mereka bangunkan. Selama tiga musim, mereka akan belajar tentang kehidupan masa lalu mereka dan peristiwa yang membawa mereka menaiki Raza.

Berdasarkan buku komik eponim yang ditulis oleh penciptanya Joseph Mallozzi dan Paul Mullie, Perkara Gelap pada asalnya dikembangkan untuk saluran TV khas Kanada Space oleh Prodigy Pictures yang berpusat di Toronto. SyFy menyertai projek ini pada akhir 2014 dan menempah 13 episod musim pertama.

Difilmkan sepenuhnya di Toronto dan dibintangi oleh pelakon muda yang kebanyakannya tidak dikenali, siri ini memulakan debutnya pada 12 Jun 2015. Satu minggu kemudian, ia disertai oleh "Killjoys", satu lagi siri sci-fi yang dibuat untuk rangkaian Angkasa dan diambil oleh SyFy untuk siaran AS . Kedua-dua rancangan itu tidak berjaya, tetapi kedua-duanya mempunyai tokoh tontonan yang terhormat dan dengan cepat mengembangkan pemujaan.

Untuk tiga musim akan datang, Perkara Gelap dan Killjoys akan memenuhi jadual waktu utama Jumaat malam SyFy pada bulan-bulan musim panas. Pada musim ketiga mereka, kedua-duanya menunjukkan purata 0.6 mata penarafan dalam demografi 18-49 yang didambakan. Namun, setelah musim berakhir, hanya Matte Gelapr dibatalkan. Killjoys bertahan dari penyingkiran jaringan, mencapai kesepakatan musim terakhir di sepanjang jalan.

Mengapa Adakah Perkara Gelap Dibatalkan?

Banyak sumber mendakwa bahawa Perkara Gelap dibatalkan kerana penilaian buruk, tetapi ada lebih banyak daripada itu. Bagaimanapun, ia adalah persembahan kedua tertinggi SyFy selepas itu Killjoys dan secara berkala mengungguli dua rancangan utama lain rangkaian, Wynonna Earp (0.5 18-49) dan 12 monyet (0.35 18-49), kedua-duanya diperbaharui pada masa itu.

Penarafan ini mungkin kelihatan rendah berbanding televisyen siaran, tetapi mereka cukup bagus untuk rangkaian kabel khusus seperti SyFy. Dan jujurlah - hari-hari kegemilangan ketika episod baru Battlestar Galactica purata penilaian 2.0 untuk SyFy sudah lama hilang. Lanskap media jauh berbeza daripada pada pertengahan tahun baru-baru ini dan semua rangkaian TV telah menyaksikan penurunan tajam selama ini.

Pencipta bersama rancangan itu, Joseph Mallozzi memberikan penjelasan lain untuk pembatalan tersebut. Yaitu, Perkara Gelap bukan asli SyFy dalam erti kata yang paling tepat. Baik rangkaian atau syarikat induknya (NBC Universal) memegang hak pengedaran untuk pertunjukan itu, yang bermaksud bahawa mereka tidak dapat memperoleh keuntungan dengan menjualnya kepada pembeli antarabangsa, merancang tawaran sindikasi, atau menjual musim pertunjukan ke platform streaming. Sebaliknya, hak pengedaran dimiliki sepenuhnya oleh syarikat produksi rancangan itu, Prodigy Pictures.

KilljoysSementara itu, adalah produksi bersama antara Bell Media Kanada dan Universal Cable Productions (UCP). Sebenarnya, UCP memegang hak pengedaran di seluruh dunia untuk siri ini, jadi setiap kali dijual ke platform streaming atau stesen TV di luar negara, syarikat induknya NBC Universal - yang juga memiliki SyFy - akan menerima bahagian keuntungan yang besar. Oleh itu, walaupun rancangan tersebut menunjukkan prestasi buruk pada SyFy, rangkaian tersebut masih mempunyai cara untuk memperoleh keuntungan dari sindikasi antarabangsa.

Berdasarkan maklumat ini, jelas bahawa SyFy dibatalkan Perkara Gelap terutamanya kerana alasan kewangan dan bukan kerana penilaiannya, yang lebih baik daripada sebilangan besar barisan SyFy. Malangnya, ini telah menjadi fenomena biasa di peringkat penilaian televisyen, kerana lebih banyak perkhidmatan streaming dimulakan oleh syarikat hiburan yang ingin membina portfolio mereka dengan asalnya sendiri.

Mengapa Netflix atau Amazon Ingin Menyimpan Pertunjukan?

Netflix mempunyai sejarah panjang untuk menyimpan rancangan yang dibatalkan oleh rangkaian siaran dan kabel. Pada saat "Dark Matter" dibatalkan pada bulan September 2017, mereka telah berjaya diselamatkan Pembangunan yang Ditangkap, Pembunuhan, Longmire, dan Kimmy Schmidt yang tidak dapat dipecahkan, yang terakhir dibatalkan sebelum ditayangkan di NBC. Begitu juga, Amazon Prime Video mengambil rancangan pertama mereka yang disimpan dengan SyFy's Hamparan setahun selepas itu Perkara Gelap ditutup.

Tidak betul mengatakan platform penstriman tidak mementingkan penarafan, tetapi ketika menyangkut aspek penstriman yang paling penting, kebanyakan perkhidmatan kelihatan seperti penilaian biasa. Sebaliknya, mereka mahu rancangan mereka membina pengikut dalam talian yang besar dan menghasilkan mulut ke mulut yang menarik untuk menarik pelanggan baru. Dari segi sejarah, rancangan sci-fi tidak menunjukkan prestasi yang baik, tetapi mereka semua berjaya membina pengikut kultus, terutama dalam komuniti dalam talian. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa peminat dan pencipta Perkara Gelap melihat ke Netflix atau Amazon untuk memberi peluang kepada mereka untuk bertahan hidup.

Adakah Netflix atau Amazon Menjemput Perkara Gelap Musim 4?

Sebelum Netflix atau Amazon dapat menonton rancangan itu, SyFy masih mempunyai pilihan untuk memesan episod tambahan. Itulah sebabnya para pencipta mencadangkan musim keempat enam episod yang akan mengakhiri ceritanya. Jaringan mengambil sedikit masa untuk mempertimbangkan cadangan ini, tetapi mereka akhirnya menolak idea tersebut.

Pencipta dari Perkara Gelap kemudian mula bercakap dengan wakil Netflix dan platform penstriman popular lain. Walaupun ada di antara mereka yang menyatakan minat untuk memperbaharui pertunjukan untuk musim keempat, itu sudah terlambat. Dengan gagal memperbaharui rancangan tepat pada masanya, SyFy dengan berkesan membiarkan kontrak para pemainnya tamat. Oleh itu, mereka bebas untuk meneruskan projek lain dan banyak dari mereka telah menempah rancangan baru.

Untuk mengambil rancangan untuk musim yang lain, Netflix bukan sahaja harus merundingkan semula kontrak dengan setiap anggota pemeran tetapi mereka juga mungkin perlu menyusun semula beberapa peranan kerana konflik jadual. Kebenaran yang sederhana adalah bahawa peminat tidak mahu menonton rancangan kegemaran mereka dengan separuh daripada anggota pelakon asal diganti. Itulah sebab utama mengapa Netflix dan Amazon tidak menjayakan rancangan tersebut.

Pada satu ketika, nampaknya rancangan itu dapat diambil oleh platform streaming MGM Stargate Command. Studio terkenal ingin mengembangkan Perkara Gelap semesta sehingga dapat bersilang dengan pertunjukan asli tunggal platform, Asal Stargate. Mallozzi sangat teruja dengan ini, terutamanya kerana dia menghabiskan lebih dari satu dekad sebagai penulis di Stargate francais televisyen, yang menjadi hit terbesar SyFy sehingga reboot 2003 Battlestar Galactica.

Malangnya, semua rancangan ini gagal kerana masalah kontrak. Dan begitu, menjadi jelas bahawa peminat tidak akan melihat musim keempat Perkara Gelap dalam masa terdekat.

Adakah Masa Depan Lebih Gelap di Masa Depan?

Semua orang yang terlibat dalam Perkara Gelap sejak itu beralih ke projek baru. Tetapi para penciptanya masih berharap agar rancangan itu dapat kembali pada masa akan datang, bahkan sebagai filem reunion dua jam yang dapat menyelesaikan masalah tebing dari final musim 3 dan menyelesaikan semua jalan cerita yang sedang berlangsung. Mungkin memerlukan masa bertahun-tahun untuk menyelesaikan perjanjian, merundingkan kontrak, dan mencari jalan untuk menyegerakkan jadual.

Sementara itu, Mallozzi telah menyiarkan garis besar episod musim empat yang dirancangnya ke akaun Twitternya, dan juga blog peribadinya. Ini memberi para peminat kesempatan untuk mengetahui apa yang akan terjadi pada watak-watak kegemaran mereka sekiranya pertunjukan itu dijemput untuk musim lain.

Walau bagaimanapun, pada tarikh ini, nampak jelas bahawa tidak ada minat dari mana-mana pemain yang perlu memulakannya semula. Jadi, buat masa ini, berehatlah dengan tenang Perkara Gelap.

Recent Posts